Ion Biriș și Petru Berciu – business și prietenie de 25 de ani

Au ales să testeze constant concepte noi și să le transforme în direcții stabile de business atunci când se dovedeau profitabile.

O prietenie de 25 de ani e un lucru rar. Iar când prietenia se traduce în business de top și mai și funcționează e cu adevărat o performanță. Una pe care au atins-o Ion Biriș și Petru Berciu, prieteni buni și parteneri de afaceri de un sfert de secol. Au început cu importul de băuturi alcoolice și au crescut împreună, într-o direcție pe care n-au intuit-o de la început. Au simțit însă oportunitatea și au lăsat-o să evolueze de la sine. Încrederea și respectul în parteneriatul lor i-a condus azi la 10 locații cu public premium și super-premium. Iar pentru ei e doar începutul.

Ion Biriș nu e genul care să facă afaceri de pe scaunul directorial. Biroul e doar un spațiu administrativ, chiar dacă primul loc pe care l-a deschis se numea The Office. În domeniul în care activează, cel mai important lucru rămâne contactul direct cu oamenii, iar el a știut asta de la bun început.

Aveam nevoia unui contact direct cu realitatea, își amintește Biriș. The Office a fost, la momentul lui, o referință în lumea barurilor din România. Chiar a fost primul loc în care am testat concepte care erau o normalitate prin alte părți ale lumii, dar care la noi erau pionierat.

De altfel, asta a și fost strategia care i-a condus spre succesul de azi: au ales să testeze constant concepte noi și să le transforme în direcții stabile de business atunci când se dovedeau profitabile. După 12 ani de Office, timp în care s-au maturizat și ei, dar și mediul de afaceri, Ion Biriș și Petru Berciu au prins gustul cârciumăriei, cum le place să spună. În vara lui 2009 au preluat El Capitan, un restaurant de pe malul lacului Snagov. Apoi, pe 11 noiembrie 2010, s-a născut Loft, gândit ca un restaurant cu o mâncare foarte bună, care să se transforme apoi în party, într-un loc spectaculos, un loft cu aspect de New York. Organizația a crescut și în alte direcții: a dezvoltat Crama Domnească pentru iubitorii de mâncăruri tradiționale românești, dar are și locuri ca l’Atelier, Trattoria Il Villagio sau Arc Bakery. Numitorul comun este, de fiecare dată, autenticitatea păstrată cu grijă într-un segment premium.

Principala barieră astăzi este lipsa unui public educat care să aprecieze calitatea și să o înțeleagă. E o problemă de educație a consumatorului, pe care doar timpul și seriozitatea actorilor din industrie o pot rezolva.

E important ca omul să înțeleagă drumul ăsta farm to table care e foarte important și care este extrem de bine explicat în afară. Ăsta e noul trend și confirmă încrederea în calitatea produsului pe care îl consumi.

Educația e un proces de durată, dar avem oameni care ne ajută. Sunt oameni cu dăruire, care au lucrat pe la niște restaurante foarte tari de pe-afară și s-au întors, cum este cazul băiatului de la Maize (Alex Petricean –  n.r.), pe care ghidul îl consideră cel mai bun restaurant din România. Sunt tineri care nu se îmbogățesc sigur astăzi din businessul ăsta, dar care pun mult suflet și care încet, încet, educă acest consumator al nostru, receptiv, de altfel.

Sunt două feluri în care poți să abordezi genul ăsta de afacere, crede Ion Biriș. Există opțiunea mică, de familie, în care proprietarul deschide, proprietarul închide, dar în care nu poți să ai mai mult de o locație, cel mult două. Și mai există varianta mare, în care creezi un grup care funcționează cu reguli și proceduri.

Noi am ales calea asta. Vom termina anul operând 10 restaurante. Ele nu sunt toate pe aceeași firmă. Sunt grupate 2-3 pe aceeași firmă sau câte unul pe o firmă, sunt gestionate ca și centru de profit separate, dar ele cumva aparțin sub aceeași umbrelă. Chiar dacă mai avem alți parteneri punctuali în aceste firme, toate funcționează ca un grup, au aceleași proceduri interne, aceleași reguli, aceleași modalități de abordare a businessului și, ca trăsătură comună, au faptul că toate se adresează unui segment de public premium și super-premium.

Cum funcționează prietenia în business?

Am două abordări asupra subiectului. Prima este că nu facem niciodată un loc în care nu ne-am simți noi bine, n-am făcut niciodată ceva doar pentru bani. Ba chiar sunt anumite locuri în care știu exact cum aș putea face mai mulți bani, dar nu m-aș mai regăsi eu și prietenii mei și stilul nostru de viață. Ăsta este motivul pentru care în toate locurile pe care le-am deschis noi suntem cei mai buni clienți ai noștri.

Celălalt aspect e al prieteniei noastre de 25 de ani. Trăim împreună, ne-am crescut copiii împreună, construim business împreună și uite că funcționează. Pleacă de la realism și de la  bun simț. Fiecare știm și apreciem calitățile celuilalt, ne recunoaștem limitele. Ne-am format împreună profesional, dar și ca oameni, împărtășim aceleași valori.

Sigur că au fost momente în care au existat discuții, însă întotdeauna cei doi parteneri au știut să lase la o parte orgoliile și au luat mereu aspectele constructive. N-a fost totul roz în 25 de ani, au cunoscut împreună și succesul, dar și eșecul, au fost și alegeri proaste, dar era inevitabil. Chiar și atunci, au știut amândoi că au făcut totul cu cele mai bune intenții, cu bună credință și cu încredere.

 

Nu știu exact spre ce ne îndreptăm sau care e tendința pentru anii următori. Încercăm să ne eficientizăm și să devenim o companie solidă. Nu îmi propun să fiu cel mai bun, pentru că cel mai bun este o noțiune relativă. Dar cu siguranță îmi propun să rămân autentic.

Autor: Olivia Ștefănescu


 

Comentariile sunt închise