Fructe și legume, mai mult din străinătate

Cu toate că în România producătorii de fructe și legume eco sunt destui de puțini, la raft, în supermarketuri, nu se vede acest lucru. Există marfă suficientă și destul de variată, adusă de peste mări și țări, în mare parte. Chiar și așa, avem fermieri care de ani buni sunt prezenți pe piață sau dimpotrivă, care abia acum încearcă să-și facă loc. Iar un prim pas pentru a ajunge aici constituie certificarea Global GAP, poarta de intrare în retail.

„Nu este atât de grea piața, precum producția. Avem 72 de ari de seră și construim încă una, care se va întinde pe 1,1 ha… Suntem prezenți în rețelele Lidl, Carrefour și Cora cu tomate. Nu am intrat greu pe zona eco, chiar am avut o colaborare foarte bună, au venit și la noi la fermă să vadă cum se desfășoară producția. În momentul când respecți cerințele hipermarketurilor, iar noi avem acreditare Global GAP, se poate lega o relație bună, Prețul este mai bun față de producția convențională, nu atât cu cât sunt costurile, dar piața este mai facilă, deoarece nu este așa de mare concurența”, ne-a declarat Mircea Munteanu, reprezentantul companiei Agroverde Market din Cernești (județul Maramureș).

Aici a fost construită o seră modernă, investiție de circa un million de euro finalizată în 2017, realizată cu ajutorul banilor europeni. Producția de tomate este comercializată în magazine în perioada mai-iulie sub brandul „Fermierul Moroșan”.

Printre fructele românești ce pot fi găsite la rafturi se află și afinele. Un producător român din Făgăraș a reușit să-și facă loc pe această piață, însă destul de greu, după cum chiar el recunoaște. Pe de o parte, lipsa de informatie a românilor în ceea ce privește produsele eco, iar pe de alta, concurența importurilor (nu neapărat de cea mai bună calitate, întotdeauna!), i-au creat destule probleme de-a lungul anilor. 

„Este greu să intri pe piață, noi suntem prezenți de prin 2005-2006. A fost greu, dar am reușit, lucrăm ca pe vremuri, folosim mult calcar, urzică macerată. Lucrările se fac manual, muncim doar noi cu ai noștri, din plăcere”’, ne-a declarat Cosmin Jurcovan, administratorul unei plantații aflate la poalele munților Făgăraș care se întinde pe 11 ha (4 ha afini, 1,5 ha pruni, 1 ha aronia și 0,7 ha măr). La afine, perioada de vârf este sfârșit de iulie – august. După afine și aronia, urmează prunele eco pe piață.

Jurcovan livrează afine în magazine de profil precum Naturalia sau Biocorner, dar și în Carrefour. Are planuri și de export, pentru că în străinătate fructele eco sunt bine primite pe piață, iar prețurile sunt mai mari.  „Livrez de două ori pe săptămâna la Carrefour, nu dau mai mult de 600 caserole pe zi (gramaj de 125 grame la un preț de 3,8 lei). Vrem să venim și cu un brand pentru a ne remarca, pentru că altfel nu ai cum să ieși din tipar, totul este la grămadă…Avem planuri și de export, cum ar fi Germania, vrem să ne luăm și mașini frigorifice. La nemți, de exemplu, caserola se vinde cu 2 euro, față de 3 lei+TVA la noi”, a precizat Jurcovan

vezi și…

Marriott va inaugura 30 de hoteluri de lux în 2020

Comentariile sunt închise