Exporturile agroalimentare italiene depășesc 25 mld. euro

Creșterea exporturilor alimentare din Italia în 2022

Potrivit monitorizării realizate de Intesa Sanpaolo, exporturile alimentare din Italia au înregistrat o creștere semnificativă de +12,8% în 2022 față de anul precedent. Lantul de aprovizionare cu vin a atins valoarea de 6,6 miliarde de euro, urmat de pasta și produsele de patiserie cu peste 4,4 miliarde de euro. Monitorul districtelor agroalimentare italiene, publicat de Departamentul de Studii și Cercetări al băncii italiene Intesa Sanpaolo, evidențiază o creștere de +12,8% a exporturilor în 2022 față de 2021, cu o cifră de afaceri de peste 25 miliarde de euro. Aceasta confirmă tendința generală de creștere a exporturilor italiene de produse alimentare și băuturi (+15,3% în 2022), din care districtele alimentare reprezintă 44% din punct de vedere al valorii exporturilor.

În ceea ce privește piețele de destinație, Germania se află din nou pe primul loc, cu un total de 4,6 miliarde de euro (+8,7%), urmată de Statele Unite cu peste 3,2 miliarde de euro și Franța cu aproximativ 2,9 miliarde de euro. Vânzările pe piața din Marea Britanie continuă să se recupereze (+13%). Exporturile către piețele emergente înregistrează performanțe bune. În 2022, acestea au atins pragul de 20%, în ciuda scăderii vânzărilor în China (-25,8%) și Rusia (-12,3%).

VINUL Industria vinului este sectorul principal în ceea ce privește valoarea exporturilor, cu peste 6,6 miliarde de euro (+9,4%), o creștere de 570 de milioane de euro față de 2021. Cea mai mare contribuție provine din districtul Conegliano-Valdobbiadene Prosecco (+25,3%), urmat de districtul vinicol al dealurilor Florența și Siena (+11,6%).

PASTELE ȘI DULCIURILE Exporturile lanțului de aprovizionare cu paste și produse de patiserie din Italia au depășit 4,4 miliarde de euro, cu aproape 720 de milioane mai mult decât în 2021 (+19,3%), în ciuda inflației. Toate districtele au înregistrat o creștere a exporturilor în 2022: se remarcă districtele de paste și produse de patiserie din Parma (+18,1%) și Napoli (+45,3%), precum și districtele de produse de patiserie din Alba și Cuneo (+8,9%).

DISTRICTELE AGROALIMENTARE Creșterea districtelor agricole a încetinit la +1,6%, din cauza creșterii costurilor de producție (energie, materii prime, îngrășăminte) și a scăderii randamentului culturilor cauzată de seceta severă din 2022. Cel mai mare aport a venit din partea districtului de fructe și legume din Bari (+24,2%), urmat de districtul agricol Piana del Sele (+8,8%). Sectorul fructelor și legumelor din Romagna a înregistrat, de asemenea, rezultate bune (+2,1%).

CONSERVE S-a înregistrat o creștere generalizată în districtul conservelor, care a înregistrat o creștere totală de 23,6%, condusă de Conserve di Nocera (+25,6%).

SALAMURI ȘI CARNE Lanțul de aprovizionare cu carne și produse de mezeluri a înregistrat o creștere de +7,3% în total, adică 166 de milioane de euro. Salumurile din districtul Modena au reprezentat 120 de milioane de euro (+16,7%).

LACTATE Exporturile produselor lactate din Reggio Emilia au scăzut (-29,8%), în timp ce cele din Parma au crescut cu +8,5%, iar cele din Lombardia de sud-est cu +19,9%. Exporturile de Mozzarella di Bufala Campana DOP au înregistrat o creștere remarcabilă (+30,2%), în timp ce sectorul laptelui din Sardinia s-a recuperat (+10,1%).

ULEI DE MĂSLINE A continuat accelerarea puternică a exporturilor sectorului de ulei de măsline (+27,6%), cu un avans de +27,9% pentru uleiul toscan și o creștere de +22,9% pentru uleiul din Umbria. Exporturile de ulei din districtul Bari, specializat în producția de ulei și paste, au crescut cu +36,6%. În ansamblu, acest produs a înregistrat cele mai mari creșteri de preț în ultimul an.

OREZUL Cele două regiuni italiene producătoare de orez au obținut mai mult de 130 de milioane de euro în plus față de 2021 (+24,6%), cu o creștere de +17,4% pentru orezul Vercelli și câștiguri de aproape 80 de milioane de euro în plus pentru orezul din Pavia din toate destinațiile principale de export.

CAFEAUA Districtele italiene de cafea își continuă succesul pe piețele străine (+19,9% în 2022): acestea includ cafeaua, produsele de patiserie și ciocolata din Torino (+21,8%), cafeaua din Trieste (+16,5%) și cafeaua și produsele de patiserie din Napoli (+16,9%).

PRODUSE DE PEȘTE Vânzările de export ale districtului Polesine și Veneto de pescuit și conserve și-au consolidat progresul: +5,7%.

Sursă: ItalianFood

Editor: Daniel Goci


CLS Budapesta

Comentariile sunt închise