Sustenabilitatea – simplă și totuși extrem de complexă (partea 2)

Implicațiile economice ale implementării programelor de sustenabilitate.

Dezvoltarea unui business sustenabil implică, în mod evident, costuri mai mari care pot fi transferate consumatorilor sau pot fi suportate de companii. Ca regulă generală re-gândirea câtorva din problemele de reducere a externalizărilor pare să fie mult mai benefică decât găsirea cuiva care să plătească pentru ele.

Chiar dacă leaderii de business sunt dedicați să ofere un acces mai bun și echitabil la produsele și serviciile lor, ei rămân responsabili, în primul rând, pentru viabilitatea financiară a organizațiilor lor.

Practic, ei vor fi confruntați cu o mare dilemă. Practicile de afaceri sustenabile implică costuri mai mari. Ele pot fi transferate consumatorilor la un “green premium” dar, aceștia pot decide să aleagă alternative mai ieftine sau chiar să nu mai cumpere de loc. Pentru a evita presiunea pe consumatori costurile pot fi absorbite chiar de companie dar, aceasta va presupune o reducere serioasă a profiturilor sau sacrificii din punct de vedere al calității produselor.

Marco Berini de la ESADE numește această situație : “taboo trade-off” (compromis taboo) adică nu oferă nici o soluție satisfăcătoare pentru leaderii de business. Totuși, Bertini crede că ar exista un mod de a modera, atenua și chiar de a elimina, în anumite condiții acele “green premium”. Acest lucru se poate întâmpla dacă companiile s-ar uita mai atent la mecanismele de stabilire a prețurilor și la cum acestea modelează comportamentele.

Într-un articol din MIT Sloan Management Review, Bertini – el însuși un expert în monetizare și creșterea veniturilor – susține că “un proces inteligent de stabilire a prețurilor este un mod eficient de a accelera sustenabilitatea”.

Cheia ar fi implicarea tuturor actorilor de pe piață pentru a minimiza externalizările (și costurile asociate lor) produse de-a lungul lanțului de valoare a unui produs. El susține că în loc să se însumeze costurile, care vor deveni o presiune la finalul procesului, problema trebuie abordată de la început.

Bertini a dezvoltat această re-gândire a procesului de stabilire a prețurilor împreună cu încă 3 colegi de la Boston Consulting Group și pornește de la 3 întrebări majore pe care ar trebui să și le pună companiile când își dezvoltă strategiile de preț: (a) Pentru ce plătesc consumatorii; (b) cine plătește și (c) când și cum se face tranzacția.

Regândirea răspunsurilor la aceste trei întrebări critice, spun Bertini și colegii, va ajuta leaderii de business să ajungă la un echilibru mai bun între sustenabilitate și viabilitatea financiară.

În literatura de specialitate experți diverși oferă recomandări pentru ai ghida pe leaderi prin procesul regândirii prețurilor pentru a găsi soluții care sunt profitabile, scalabile și atractive pentru consumatori.

Putem concluziona că, aceasta este o problemă aflată încă în dezbatere și studiu și că, practic fiecare leader trebuie să-și caute și să identifice soluțiile.

Autor: Leontin Dinulescu

Sustenabilitatea – simplă și totuși extrem de complexă (partea 1)


Comentariile sunt închise