Fructe și legume românești, mai mult pe tarabe decât în supermarket – 2

 

Solarul, o soluție la îndemână

De câțiva ani, legumicultorii români solicită insistent autorităților să sprijine mai mult cultivarea de legume în spații protejate, o variantă demnă de luat în seamă dat fiind schimbările climatice. Pe de altă parte, nu putem trece cu vederea nici posibilitățile financiare reduse ale legumicultorilor români care își permit mai degrabă să înființeze un solar decât o seră (un hectar de seră presupune o investiție de un milion de euro!).

Chiar și așa se remarcă o creștere semnificativă a acestor suprafețe în ultimii ani, ajunse undeva la 7.500 ha, potrivit informațiilor comunicate de asociațiile din sector, un avânt datorat programului guvernamental Tomata (3.000 euro pentru 1.000 mp în spațiu protejat). Din păcate, însă, nici măcar acest efort financiar important din partea statului nu a putut stopa importul de tomate care se menține la cote ridicate. În 2018, importurile de tomate au ajuns la  87.000 tone (91 mil. euro), cu 10.700 tone mai mult, comparativ cu anul anterior, potrivit datelor Ministerului Agriculturii. Un avans de 14,7% în volum, până la urmă așteptat, în ciuda derulării programului Tomata. În 2019, debutează un program similar la usturoi și cel mai probabil vor urma și altele în anii viitori. Să sperăm, însă, că efectele se vor vedea în piață…

Mai greu în supermarket…

Cea mai mare problemă pentru legumicultorii români constitue vânzarea producției,  pentru că nu sunt puse bazele unor pieţe specifice de valorificare a producţiei. Cei care produc legume în cantităţi mici coboară foarte mult preţul, ceea ce îi dezavantajează pe cei care practică legumicultura ca activitate principală şi trăiesc din comercializarea producției. La noi, valorificarea se face, în general, fie de la poarta fermei, fie direct pe piaţă sau prin intermediari. În magazine se ajunge mai greu, doar undeva la 10% din producție ia calea supermarketurilor, după cum recunosc chiar oficialii de la MInisterul Agriculturii în Strategia Naţională pentru programele operaţionale în sectorul de fructe şi legume (perioada 2018-2020).

“Legumicultorii și pomicultorii sunt ameninţaţi de marile hypermarket-uri, dar şi de importurile masive. Pe de o parte, marile lanţuri de magazine refuză să cumpere marfa la un preţ corect, iar pe de altă parte, importurile concurează producţia internă. Aproximativ 50-60% din producţia românească de fructe şi legume este comercializată în pieţe ţărăneşti organizate în centrele urbane şi la poarta fermei. Deşi preţurile au o tendinţă crescătoare, chiar şi atunci când fermierii au încheiat contracte comerciale, beneficiarii nu vin să ridice marfa decât în momentul în care au scăzut preţurile”, se arată în documentul elaborat de MADR.

Din păcate, nu este, însă, singura problemă cu care se confruntă producătorii interni, fie că vorbim de legume sau fructe. Nu de puține ori au fost semnalate cazuri în care marfa le-a fost refuzată pe motiv că nu se ridică la nivelul calitativ al celei aduse din import.

Citește și

Fructe și legume românești, mai mult pe tarabe decât în supermarket – Partea I


alte articole…

 Fermierii interesați de Programul de sprijin pentru tomate

15 mai – data limită pentru înscrierea în programul de susținere a producției de usturoi

 

Comentariile sunt închise