Parizerul revine la modă, dar mai sofisticat și mai scump

Parizerul, mâncarea săracului de pe vremea comunismului, revine la modă: mai sofisticat, mai comercial și, să recunoaștem, nici nu mai este chiar așa de ieftin ca acum câteva decenii. L-am putea include chiar la categoria „delicateselor”, a produselor tradiționale de lux pe care mulți le descoperă cu uimire, astăzi.

Surprinzător, consumatorii nu sunt neapărat nostalgicii vremilor trecute, cum ar fi tentați să creadă unii, ci și tânăra generație, dornică să încerce gusturi noi. Nu de alta, dar este imposibil să nu fi auzit de celebrele „șnițele din parizer” din epoca Ceaușescu, sarea și piperul meselor în acele timpuri.

Adevărul este că după 1989, mulți au încercat să se îndepărteze de tot ceea ce însemnase perioada comunistă și au renunțat chiar și la parizer, cumva o emblemă a acelor vremuri. Nu definitiv, însă, pentru că până la urmă vechile obiceiuri chiar nu pot fi uitate, am spune noi, și oricât de mare ar fi ocolul tot se revine la origini.

După Revoluție, au apărut în piață o grămadă de produse, după rețete mai mult sau mai puțin respectate, care de multe ori n-au avut nicio legătură cu originalul și i-au îndepărtat pe consumatori. Nu putem face abstracție nici de presiunea exercitată de comercianți asupra producătorilor care s-au văzut obligați să reducă costurile și drept urmare a scăzut și calitatea.

Au fost, însă, și producători care nu au făcut rabat de la calitate și au urmat cu strictețe rețetele tradiționale, motiv pentru care și prețul parizerului este, astăzi, în cazul lor ceva mai mare. Iar astfel de produse le găsim în magazinele specializate sau prin băcanii, alături de alte delicatese.

Așa, de exemplu, este cazul parizerului  de la Agil, un producător din Timișoara descoperit cu mare uimire de bucureșteni la Băcănia Bucate Românești din Lemon Retail Parc, unde antreprenorul Constantin Mistreanu, un bun cunoscător al gastronomiei românești, a reușit să pună la un loc bunătățuri aduse de peste tot din țară.

Secretul parizerului de la Agil

Parizerul de la Agil, o companie prezentă pe piață din 1992, conține carne de porc, slănină și condimente din plante, cum este rozmarinul. Iar gustul este cu totul și cu totul deosebit, am spune noi, care l-am descoperit la o degustare de produse organizată de FoodBiz.

„Nu are E-uri și nimic sintetic, iar rețeta este tradițională. Este foarte bun și foarte apreciat”, a declarat pentru FoodBiz Alexandru Bordea, patronul producătorului timișorean. Recunoaște, totuși, că s-a umblat la condimente, în sensul că se folosește rozmarinul, un puternic antioxidant. Nu este singurul produs din oferta Agil fără E-uri, mai putem aminti cremwurștii, salamul crud-uscat, cârnații sau pate-ul extra.

Bordea produce parizer de peste 25 de ani, iar de peste 10 ani a intrat în fabricație gama fără E-uri – parizer și celelalte produse. Parizerul l-a vândut până acum mai mult la nivel regional. De ceva vreme a ieșit, însă, și pe piața Capitalei, unde produsul se bucură de succes, ceea ce îl face să ia în calcul să mai prindă ceva contracte în zonă. Nu înseamnă că ar fi dispus să facă unele concesii privind calitatea pentru a mai reduce din preț, așa cum cer retailerii, de exemplu, spune antreprenorul.

De altfel, acesta este și motivul pentru care a renunțat la prezența în marile rețele și și -a creat propria rețea de magazine și de rulote, la un moment dat. O alegere care s-a dovedit inspirată, după câte se pare, și l-a propulsat în fruntea topului producătorilor autohtoni de mezeluri din Timiș. Și să recunoaștem, nici nu este la îndemâna oricui o cifră de afaceri de 105,9 milioane de lei sau un profit de 8,3 milioane lei, rezultatele Agil din 2023.

Senior Editor – Viorela Pitulice


 

Comentariile sunt închise