Piața de bunuri de larg consum crește în volum, după contracția de anul trecut
Piața de bunuri de larg consum (FMCG) din România este pe creștere, în acest an, atât în volum, cât și în valoare, după contracția de anul trecut.
În valoare, avansul este de circa 9%, în primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similară din 2024, în timp ce în volum creșterea este de 2%, pe fondul unei inflații de 6%, arată o analiză de piață realizată de YouGov Shopper România.
Realizatorii studiului mai arată că o tendință notabilă în acest trimestru a fost perpetuarea ‘up-trading’, pe măsură ce cumpărătorii au înlocuit produsele cumpărate în ultimul trimestru din 2024, cu altele situate la un nivel superior de preț.
Creșteri au fost înregistrate la peste jumătate (54%) dintre categoriile FMCG, în intervalul ianuarie – martie 2025, față de trimestrul similar din anul precedent, în timp ce doar o treime dintre categorii s-au contractat.
Laptele, iaurtul, băuturile răcoritoare carbonatate, apa și berea fac parte din categoria produselor care au o inflație peste media domeniului (de 6%). Cu excepția laptelui, toate aceste produse au fost pe un trend crescător.
Valoarea coșului mediu de cumpărături a crescut cu 10,6%, în primele trei luni din acest an, în linie cu evoluția din trimestrul IV din 2024, dar peste ritmul trimestrelor anterioare ale anului trecut.
Promoțiile
Studiul YouGov Shopper arată că în intervalul analizat s-a remarcat o încetinire a dezvoltării segmentului de promoții. Produsele de îngrijire personală și a locuinței continuă să se claseze pe primul loc între categoriile cu cele mai mari creșteri ale achizițiilor promoționale, în timp ce produsele alimentare de bază, băuturile calde și lactatele au diminuat presiunea promoțională față de ultimul trimestru din 2024.
De asemenea, trebuie remarcat declinul cotei de piață a mărcilor proprii ale retailerilor, o altă tendință „moștenită” din 2024. Aceste mărci au atras aproape 26% din cheltuielile gospodăriilor pentru FMCG în primul trimestru – o scădere de aproape un punct procentual de la an la an.
Categoriile alimentare de bază – acolo unde mărcile proprii au fost în mod tradițional puternice, cum ar fi conservele, făinurile etc. au înregistrat cele mai notabile rate de declin.
În ceea ce privește comerțul tradițional, aici se evidențiază o stagnare la puțin sub 24% cota de piață, principala provocare fiind declinul frecvenței vizitelor gospodăriilor.
„Zonele rurale au reprezentat excepția notabilă, remarcându-se că singură regiune în care formatele tradiționale au reușit să câștige cota de piață’”, susțin realizatorii cercetării.
Raportul YouGov Shopper România a avut la bază date monitorizate în mod continuu de pe un panel de 6.000 de gospodării, reprezentativ la nivel național.
YouGov Shopper (anterior GfK Consumer Panel până în 2023) este parte a YouGov – un grup global de cercetare de piață, cu operațiuni în America, Europa, Orientul Mijlociu, India și Asia Pacific.
Senior editor: Viorela Pitulice
Comentariile sunt închise