Adrian Oros, rezervele strategice și criza alimentară

Ministrul Agriculturii Adrian Oros a vorbit la BucharestFoodSummit despre necesitatea înființării unor depozite regionale mari care să aibă și rolul de a găzdui rezervele strategice la produsele de bază. Rezerve care vor trebui să fie consolidate, pentru că nu „se știe ce vremuri vor veni”.

Cea mai bună dovadă în acest sens este ceea ce s-a întâmplat în primele luni din 2020, când magazinele au avut dificultăți în ceea ce privește aprovizionarea cu marfa, mai ales că au existat probleme și vizavi de cordoanele europene de transport. Ori, după cum bine se știe, o mare parte din produsele alimentare vândute pe piața locală provin din import. Și se întâmplă chiar în timp ce România exportă volume mari de materii prime, care se întorc mai apoi sub formă de produse finite.

Oros a recunoscut slaba promovare și gradul redus de comercializare a produselor românești, chiar dacă se fac eforturi din toate părțile. Nici măcar, în plin sezon la fructe și legume, de exemplu, marfa vândută nu provine în totalitate de la furnizori interni. Ce-i drept, mai există și ceva excepții pe ici pe colo, cum este Carrefour, rețea în care fructele și legumele vândute provin în totalitate din producția internă în sezon, după cum susține conducerea retailerului francez.

Depozite regionale pentru toți producătorii

Ministrul Oros a vorbit și despre atenția mărită care ar trebui să fie acordată lanțurilor scurte, pentru că doar așa produsele autohtone pot să fie vândute cât mai aproape de locurile de producție. Aceste depozite regionale ar urma să preia inclusiv marfa micilor producători care nu au volume mari și producție standardizată, conform cerințelor rețelelor moderne de retail, după care “produsele românești pot pleca oriunde – și la retaileri dacă doresc și la sistemul HoReCa sau în alte magazine”.

O soluție pentru micii producători, în primul rând, pentru că cei mari se gândesc mai degrabă la integrare, inclusiv la magazine proprii – cum este cazul lui Dimitrie Muscă de la CAI Curtici sau chiar restaurante – Alexandru Baciu (Ferma Baciu).

„Am gândit că putem utiliza tot niște bani din acest program de reziliență și lansare economică să facem o rețea națională unde va participa cine va dori din producătorii români, în care ne dorim să colectam, să depozităm și să distribuim produse românești. Din această rețea produsele românești pot pleca oriunde, și la retaileri dacă doresc și la sistemul HoReCa sau în alte magazine, dar am gândit această rețea în jurul unor depozite mari regionale care să aibă și un alt rol, acela de a avea niște rezerve strategice, pentru că nu știm ce vremuri vor veni și suntem întrebați tot timpul dacă vine criza alimentară, dacă avem rezerve suficiente pentru produsele de bază. Vrem să consolidăm această rezervă de stat, iar în aceste depozite o să găzduim și rezerva de stat”, a declarat Adrian Oros la BucharestFoodSummit.

BucharestFoodSummit.ro, Ediția a III-a: 21 septembrie – 19 noiembrie 2020 a continuat în data de 29 octombrie la USAMV București cu întâlnirea dintre retaileri și producători în cadrul conferinței: „Modernizarea continuă a rețelelor de retail în România și Europa de Sud-Est. Efort, succes, asociere și parteneriat între producători și rețele de desfacere. Comerțul, veriga fundamentală pentru accelerarea integrării producției naționale alimentare și de băuturi.”

Conferința a fost moderată de Gabriel Biriș, Partener Fondator, Casa de Avocatură Biriș-Goran, iar co-moderator a fost Bogdan Popovici,  BucharestFoodSummit. La eveniment au fost prezenți Sorin Mihai Cîmpeanu, Rector, USAMV Bucuresti, Paul Anghel, Director general – ANPC,  Mihai Toader, Coordonator Achiziții Produse – Grup Auchan, Alexandru Baciu, Antreprenor  – Ferma Baciu, Nicușor Șerban, Președinte Clubul Fermierilor Români.

BucharestFoodSummit.ro este organizat în parteneriat cu #RomâniaFuncționează, FoodBiz, CEC Bank, Casa de Avocatură Biriș-Goran, Domeniile Urlați, ASAS, ASPES, FIHR, ICDP – Mărăcineni, HORA, Agrostandard și Academia de Studii Economice București.

Sponsorii evenimentului: Sponsor Gold – Computerland România, Exclusive Pure Water Partner –  Aqua Carpatica, Wine Partner – Domeniile Sâmburești.

Partenerii media: FoodBiz, #RomâniaFuncționează, Agrostandard, Lumea Banilor, EVZ, TVRi și Economistul

Seria de conferințe BucharestFoodSummit este în plină desfășurare.

Urmăriți îndeaproape TVR și TVR Internațional, Romania Actualități, Evenimentul Zilei, FoodBiz, Agro Standard, Lumea Banilor, Antena 3, Economistul, #RomaniaFuncționează, Agro TV și alte canale media, pentru următoarele sesiuni de conferințe BucharestFoodSummit.


vezi și… BucharestFoodSummit: Programul Vinul Românesc, Cooperativa Vărăști și siguranța alimentară la Carrefour România

 

Comentează

Adresa de email nu va fi publicată

Mulțumim