Modificari legislative privind etichetarea vinurilor – Codurile QR, RetuRO și SGR

Anul 2024 vine cu modificări legislative și pentru producătorii și importatorii de vinuri UE privind etichetarea vinurilor: codurile QR si ambalaje Rerturnabile RetuRO SGR (Romania).

Începând cu 8 decembrie 2023, conform modificării Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 a Parlamentului European și a Consiliului și a Regulamentului delegat (UE) 2019/33 al Comisiei, producătorii europeni și importatorii de vinuri din țările non UE trebuie să includă pe etichetă declarația nutrițională și lista de ingrediente a fiecărui vin. Noua reglementare oferă totuși opțiunea de a limita conținutul etichetei tipărite și a include informațiile suplimentare cerute de legislație sub forma unei etichete digitale, accesibilă consumatorilor prin scanarea unui cod QR afișat pe sticlă.

Potrivit RetuRO SGR, vinurile aflate în stocul producătorilor, importatorilor, distribuitorilor sau comercianților în ambalaje care nu au simbolul SGR pe etichetă, vor putea fi vândute până la 30 iunie 2024, dată după care introducerea lor pe piața românească este interzisă.

Noul cod QR cu Declarația Nutrițională și Lista Ingredientelor trebuie printat pe etichetă în același câmp vizual cu celelalte indicații obligatorii (denumirea categoriei de produse viticole, DOP/IGP, tăria alcoolică dobândită, în volume, numele îmbuteliatorului sau numele producătorului sau al vânzătorului, etc). Valoarea energetică trebuie afișată pe ambalaj sau pe etichetă în același câmp vizual cu celelalte indicații obligatorii, utilizând simbolul „E”, urmat de valoare (ex: E 370 kJ / 87 Kcal).

Valorile din declarația nutrițională sunt valori medii, care se bazează pe:

  1. analiza produsului alimentar efectuată de producător;
  2. valorile medii cunoscute sau reale ale ingredientelor utilizate; sau
  3. date general stabilite și acceptate.

În cazul în care lista integrală a ingredientelor este furnizată prin mijloace electronice, substanțele care provoacă alergii sau intoleranțe trebuie prezentate pe ambalaj sau pe etichetă, dar nu neapărat în același câmp vizual cu alte informații obligatorii.

Denumirea substanței sau a produsului alergen trebuie pusă în evidență printr-un set de caracteristici grafice care o diferențiază clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond. Un model de cod QR emis de E-labels Digital Solutions SRL – www.e-labels.ro – mai jos. Descoperiti mai multe detalii prin scanarea acestui cod.

 

„E bine să se știe că scanând eticheta, consumatorii nu se expun la comunicări comerciale”, spune Dana Sofia, fondatoarea e-labels.ro, o platforma digitală românească de furnizare coduri QR pentru vinuri și produse agroalimentare. „Uniunea Europeană nu permite prezentarea informațiilor privind Ingredientele și Declarația Nutriționala în același loc cu oferta comerciala unui producător sau importator. De aceea, codurile QR duc pe site-ul unor companii independente, specializate în etichetare digitală, care nu stochează și nu transmit mai departe informații despre consumatorul individual.”

Ce se intampla cu vinurile imbuteliate inainte de 8 decembrie 2023?

“Vinurile care au fost produse și etichetate înainte de 8 decembrie 2023 pot continua să fie introduse pe piața până la epuizarea stocurilor. Dar, ținând cont de noile modificări legislative privind ambalajele SGR, stocurile de vinuri care au eticheta/ambalaje non SGR, vor putea fi vândute până la 30 iunie 2024, dată după care introducerea lor pe piața românească este interzisă. Din punct de vedere financiar, recomand producatorilor și importatorilor de vinuri să insereze cât mai repede pe eticheta noile coduri QR și SGR, până în data de 30 iunie 2024, pentru vinurile introduse pe piața din România. Deja marile lanțuri de magazine internaționale nu mai acceptă vinuri fără simbolul SGR”, spune Dana Sofia.

www.e-labels.ro este platforma digitala românească ce oferă soluții inovative de etichetare a vinurilor și produselor agroalimentare, concepută în România în 2023 pentru a corespunde noilor standarde impuse de Uniunea Europeană și legislația românească. Platforma are la bază soluții și tehnologii moderne, dar și experiența de peste 20 de ani a echipei E-labels în producția și marketingul vitivinicol.


 

Comentariile sunt închise