Sustenabilitate, finanțări, investiții si reglementari. Partea a 3-a

Reglementări privind sustenabilitatea pe plan internațional

Este important de cunoscut și evoluția reglementărilor privind ESG pe piețele internaționale. Politicile guvernamentale din întreaga lume continuă să reglementeze dezvăluirile privind ESG. Mulți legiuitori solicită administratorilor de active să identifice și să definească abordările și metodologiile folosite de ei în ceea ce privește sustenabilitatea în termeni mai preciși.

Ca răspuns, administratorii investesc în instrumente proprietare care implică dezvăluiri mai multe din partea emitenților, pentru mai multă transparență în măsurarea ESG în domeniul investițiilor.

La nivel mondial legiuitorii fac eforturi să accelereze Politicile ESG și să introducă legislațiile necesare, cu prioritate cele referitoare la schimbările climatice și la nevoia de a sprijini tranziția la viitorul net-zero.

Dintre măsurile recente pot fi menționate “Legea Investițiilor în Infrastructură și a Locurilor de Muncă” din SUA intrată în vigoare la finele lui 2021, dar și “Legea Reducerii Inflației”, adoptată în August 2022. Ambele includ prevederi esențiale pentru tranziția la energie curată.

Tot în 2022 Comisia Europeană a propus “REPower EU”, un plan de majorare a independenței energetice a Europei și de încurajare a investițiilor în energie electrică regenerabilă, eficiență energetică și decarbonizare. La începutul anului 2023 Comisia Europeană a dat publicității “Planul Industrial Green Deal” care include “Legea Net-Zero în Industrie”. Aceasta susține investițiile în tehnologiile cu emisii de carbon reduse.

China, la rândul ei, a făcut o serie de anunțuri publice despre direcțiile sale strategice în ceea ce privește sustenabilitatea în contextul planurilor sale economice. În 2021 a fost lansat “Planul de acțiune pentru carbon 2030”. Sunt incluse reducerea consumurilor de cărbune, instalarea de capacități pentru energii regenerabile și sunt impuse standarde pentru construcții verzi. Sunt incluse și măsuri de sprijin substanțiale pentru a face sectorul industrial mult mai eficient din punct de vedere al resurselor.

În octombrie 2022 la cel de al 20-lea Congres al Partidului Comunist Chinez s-a discutat despre “tranziția la dezvoltarea verde” prevenirea și controlul poluării, prezervarea eco-sistemelor și atingerea neutralității de carbon.

La cea de a 15-a Conferință a Părților la Convenția ONU pentru Diversitate Biologică delegații din întreagă lume au adoptat “Cadrul Kunming-Montreal al Biodiversității Globale”. Că și în cazul Acordului de la Paris pentru Schimbări Climatice, cadrul adoptat conține ținte care trebuie atinse până în 2030 pentru a salva biodiversitatea.

România a transpus în Lege, pe 26 ianuarie 2024, Directiva UE 2022/2064 a Parlamentului European și a Consiliului, cu privire la raportările companiilor privind sustenabilitatea, cunoscută ca Corporate Sustainability reporting Directive (CSRD), prin Ordinul Ministerului De Finante nr. 85/2024.

Astfel, 2025 devine primul an de raportare obligatorie pentru companiile românești. Detalii despre căror companii li se aplică aceste prevederi într-un articol ulterior.

Domeniile de aplicare pentru obligațiile companiilor de a raporta s-a extins considerabil ca și magnitudinea cerințelor pe care trebuie să le îndeplinească. Pentru a permite companiilor să se pregătească introducerea noilor cerințe de raportare se va face în mai multe faze. Sunt multe cerințe ce vor trebui îndeplinite așa că este nevoie ca firmele să înceapă cât mai repede pregătirile.

Autor: Leontin DInulescu


Comentariile sunt închise