Într-un interviu exclusiv oferit FoodBiz.ro, Hortensia Năstase, Vice-President Creative Services, Lowe Group, vorbește despre evoluția industriei de comunicare, PR și marketing, despre provocări, despre consolidarea relației cu clienții, influența inteligenței artificiale și succes.
Hortensia Năstase activează în industria de comunicare de 25 de ani, dar recunoaște că asemenea multor colegi din breaslă, nu și-a ales ea această cale, ci industria a ales-o. Pașaportul de intrare a fost cunoașterea foarte bună a limbă engleze, deschizându-i ușa lumii PR-ului în prima etapă, apoi s-au așezat, cărămidă cu cărămidă, și celelalte zone de expertiză.
Este parte din echipa de conducere Lowe Group, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare și marketing de pe piața din România. Anul acesta compania a împlinit 31 de ani de activitate, înregistrând o evoluție remarcabilă în cele peste 3 decenii, într-o industrie care a văzut multe provocări. Hortensia coordonează agențiile creative din cadrul grupului: MullenLowe (marketing & brand comm), Golin (PR) și divizia de Experiential & Events.
„Am ajuns la 31 de ani de activitate datorită echipelor noastre și clienților noștri. Anii aceștia au fost și grei și frumoși și intenși, cu ups and downs, în care cu toții am evoluat. Ne uităm în urmă cu mândrie și bucurie pentru că industria comunicării este provocatoare și provocată în același timp, mereu față în față cu imprevizibilul, dar împreună cu colegii și clienții noștri reușim să ne menținem în top, iar asta ne dă satisfacție” mărturisește Vice-Președinte Grupului.
Industria creativității se împarte în 3 mari segmente: PR, comunicare și marketing. Hortensia spune că este greu să trasezi o linie clară între acestea, fiind interconectate: „Tendința în piață este de abordare și integrare holistică, nu mai face nimeni exclusiv PR sau exclusiv digital, cele trei direcții înseamnă același lucru: reputație, vânzări, comunicare continuă cu toți stakeholderii.”
Clienții și relația cu aceștia
Grupul are un portofoliu de clienți cu greutate din mai multe industrii precum FMCG, telecomunicații, retail, banking și automotive, iar topul acestora arată astfel: retail, pharma, food&beverages, financial services și e-commerce.
Relația bună cu clientul, comunicarea și transparența ajută mult la crearea unor campanii cu impact. Impactul unei campanii se poate măsura prin creșterea notorietății brandului, vânzări directe, reach, engagement, creșterea brand awareness-ului, minimizarea crizelor și conversii imediate.
Agențiile îți măsoară succesul prin reușita și succesul clientului.
„Succesul se măsoară cel mai ușor prin retenția clienților noștri, prin ceea ce numim noi net promoter score, notele pe care clienții noștri le dau-gradul de satisfacție pe care clienții noștri îl au în raport cu agențiile noastre, numărul de ani -durata media de viață a unei colaborări cu un client” spune Vice-Președinta grupului.
Brandul puternic și brandul de țară
Construcția unui brand cu reputație este foarte importantă pentru orice business. Hortensia Năstase ne explică cum pentru a construi un brand puternic „principala condiție este să apari, trebuie să exiști, să te faci cunoscut, deci trebuie făcute investiții. Apoi este vorba de sfânta treime din marketing: segmentare, targetare și poziționare. Trebuie să ai un brand foarte clar, distinct, prietenos, un brand empatic, un brad care să comunice cu targetul acela pe care l-ai segmentat foarte clar, pe limba lui, conform așteptărilor lui și în momentele care așteaptă sau este optim să îl lovești. Este foarte important să ai o comunicare autentică, ca în viață, cred că în marketing și comunicare se aplică fix aceleași reguli de bun simț ca în viață. Să ai o comunicare autentică, creativă, să ai un unghi al tău, să fii distinct, să nu te amesteci cu toți ceilalți. Dacă nu ai acest unghi de diferențiere va trebui să investești mai mulți bani….Și contează foarte mult să ai consecvență.”
Nevoia de a avea un brand este esențială pentru companii, pentru indivizi, brandul personal poate face diferența în orice industrie, dar avem nevoie și de brand de țară.
Întrebată ce părere are despre brandul nostru de țară, Hortensia răspunde pentru FoodBiz cu o sinceritate dezarmantă la acest subiect atât de controversat în România: „Brandul de țară suntem fiecare dintre noi! Fiecare interacțiune pe care noi avem cu oameni din afara țării este o ocazie de a construi brandul nostru de țară. Fiecare dintre noi creează brandul de țară, fiecare purtăm o mică responsabilitate.”
AI-ul și industriile creative
Cu toții suntem tot mai influențați de digitalizare și dezvoltarea inteligenței artificiale. În aceste vremuri este pusă sub semnul întrebării calitatea creativității umane în fața AI-ului.
„Digitalizarea a schimbat dramatic modul de funcționare, de gândire, de comunicare până la urmă. Consider că suntem norocoși că trăim aceste vremuri în care, prin evoluția oferită de digitalizare, noi asistăm la o evoluția accelerată a omenirii într-un ritm absolut nebun. Nouă ne place să spunem nu artificial intelligence, ci augmentarea inteligenței, căci credem cu tărie că prin acești pași vom elibera foarte mult spațiu mental al colegilor noștri, astfel încât ei să nu mai facă acele procese repetitive, ceea ce va ajuta la eficientizarea proceselor. Ne rămân mai mult timp și mai mult creier de folosit într-un mod strategic si creativ” subliniază aceasta.
Deși mulți spun că AI-ul afectează negativ industria creativității, Hortensia Năstase îi contrazice și mărturisește că este un instrument de ajutor pentru agențiile de comunicare și creație, oferind suport pentru segmentele minime de creativitate, în zonele repetitive sau pentru livrabilele de tip video sau voce.
„Pronunțăm din ce în ce mai mult acest cuvânt: impredictibilitate”
În ceea ce privește provocările industriei, Hortensia Năstase declară că „sunt foarte multe și ne țin în priză. De la sfera politică, geopolitică, sfera economică, macro-economică și schimbările fiscale….este o impredictibilitate fantastică. De la an la an, pronunțăm tot mai des acest cuvânt: impredictibilitate. Să ne uităm la ce se întâmplă anul acesta cu e-factura, sistemele operaționale sunt date peste cap în toate industriile.
Pentru industria de comunicare, cea mai mare provocare este resursa umană. Este tot mai dificil să găsești oameni talentați cu expertiză relevantă care să își dorească să intre si sa ramana în industria de comunicare.”
Editor: Irina Bogdan
Comentariile sunt închise