Preluarea Profi de către Mega Image, aprobată de către Consiliul Concurenţei
Profi Rom Food SRL anunță că achiziția sa de către Ahold Delhaize are undă verde de la Consiliul Concurenței din România, data încheierii tranzacției fiind planificată pentru inceputul lunii ianuarie 2025. Există, însă, și mai multe condiții puse de autoritatea de Concurență pe care Ahold Delhaize trebuie să le îndeplinească.
Consiliul Concurenței din România a aprobat, miercuri, achiziția convenită a 100% din părțile sale sociale de către Ahold Delhaize, de la MidEuropa. Părțile vor proceda acum la încheierea tranzacției, planificată pentru începutul lunii Ianuarie 2025
„Suntem bucuroși că viziunea și munca dedicată a puternicei noastre echipe au ridicat rețeaua Profi la un standard înalt, care o califică drept un activ atractiv pentru achiziție de către una dintre cele mai puternice rețele de retail din lume. Salutăm decizia Consiliului Concurenței care face posibil să ne alăturăm grupului Ahold Delhaize, să creștem și mai mult, să ne servim și mai bine clienții din România, creând în același timp noi perspective pentru angajații noștri”, a declarat Gaetan Pacton, CEO Profi Rom Food.
Tranzacția e de natură să ajute la păstrarea și dezvoltarea în continuare a brandurilor Mega Image și Profi care își vor cumula cunoștințele în beneficiul pieței locale și al clienților, se arată într-un comunicat al Profi.
Crescută până în prezent pe cont propriu, „Profi este acum bucuroasă să se alăture Mega Image România ca membru al mărcilor Ahold Delhaize și, astfel, să contribuie și mai mult la dezvoltarea economiei locale prin contribuția a peste 28.000 de oameni care lucrează sub umbrela Profi”.
Oportunități noi
Profi va contribui în grupul Ahold Delhaize cu deja tradiționalele sale legături puternice cu comunitățile locale de producători și clienți, precum și cu realizările sale digitale, dintre care unele de pionierat în România, sporind și mai mult expertiza digitală a Ahold Delhaize. Acest fapt va prezenta noi oportunități și beneficii pentru piață, pentru clienți și pentru angajații celor două mărci, arată oficialii Profi.
Pentru a asigura stabilitate și predictibilitate pe piața de retail din România, alaturi de Mega Image, Profi urmează să acționeze în conformitate cu seria consistentă de angajamente asumate de Ahold Delhaize ca răspuns la preocupările exprimate de Consiliul Concurenței, inclusiv în ce privește cesionarea unui număr de magazine fără a le întrerupe activitatea, și asigurarea protecției personalului, au mai precizat reprezentanții Profi.
Rețea de peste 1750 de magazine
Cu peste 28.000 de angajați în peste 1750 de magazine proprii și partenere în mai bine de 870 de localități urbane și rurale, Profi este cel mai mare angajator privat din România.
Profi Super, Profi Go și Profi Loco sunt formatele magazinelor rețelei, cu o gamă de 5000 de sku-uri apreciate de peste 1,6 milioane de clienți care își fac aici cumpărăturile în fiecare zi.
Peste 94% dintre aceste produse provin de la parteneri din România. În 2023, Profi s-a situat pe locul trei în retailul românesc cu o cifră de afaceri de 13 miliarde de lei.
Condiții puse de Consiliul Concurenței
Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de angajamente structurale şi comportamentale pentru a înlătura îngrijorările concurenţiale identificate atât în relaţia cu furnizorii, cât şi pe piaţa locală a comerţului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine.
“Aceasta este cea mai mare tranzacţie din domeniul comerţului alimentar pe care am instrumentat-o şi am impus măsuri fără precedent pe plan naţional, dar care sunt inspirate din practica europeană. Comerţul alimentar este un sector prioritar pentru noi. Am avut numeroase intervenţii în acest domeniu, atât prin aplicarea de amenzi, cât şi prin monitorizarea atentă şi prin analiza operaţiunilor de fuziuni şi achiziţii. Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurenţial puternic, astfel încât să nu crească preţurile, care, la ora actuală, sunt, în medie, cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaţioniste”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Astfel, Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea şi delistarea furnizorilor în cadrul reţelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceştia comercializează produse alimentare sau non-alimentare.
“Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image şi/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condiţiile de acces în magazinele celor două reţele, dar şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistaţi. Totodată, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea şi obligaţia notificării furnizorilor”, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenței.
În acelaşi timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanţi, adică cei care livrează produse în proporţie de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două reţele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din reţea produsele acestora, decât în anumite condiţii clar stabilite, care includ prevederi legale, sau în situaţia în care produsele devin nerelevante pe piaţă, cererea pentru acestea scăzând substanţial.
Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanţi se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacţiei pentru furnizorii care livrează între 20% – 30% din cifra de afaceri şi 3 ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.
Totodată, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanţi o estimare a volumelor pe care anticipează că le-ar putea achiziţiona de la fiecare, în următoarele 12 luni.
Pentru asigurarea unei protecţii suplimentare a furnizorilor relevanţi, odată cu implementarea tranzacţiei, Mega Image trebuie să păstreze condiţiile comerciale de care beneficiază aceştia pentru anul 2025.
87 de magazine vor fi concesionate
Mega Image va trebui să cesioneze 87 de magazine din 44 de localităţi în care activităţile Mega Image şi Profi se suprapun şi ar putea conduce la reducerea posibilităţilor de alegere ale consumatorilor, înlăturându-se, astfel, orice posibile îngrijorări ale autorităţii de concurenţă.
În același timp, Mega Image va permite accesul nerestricţionat oricărei părţi interesate de închirierea/subînchirierea/achiziţionarea unor spaţii comerciale din anumite zone afectate pentru care entitatea rezultată îşi va opri activitatea, dacă este cazul.
Acţiunea se va realiza prin intermediul unei agenţii imobiliare independente de părţi, care va oferi spaţiul respectiv oricăror părţi interesate, indiferent de activitatea comercială derulată de acestea (inclusiv activitate de retail alimentar) şi va asigura publicitatea prealabilă a acestui demers.
“Am primit foarte multe observaţii referitoare la această tranzacţie şi am ţinut cont de ele, obligând Mega Image să adopte măsuri pentru a proteja toţi furnizorii, respectând, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanţului de aprovizionare, transpusă prin Legea 81/2022. În acest fel, peste 600 de furnizori ai reţelelor Mega Image şi Profi, cei mai mulţi de dimensiuni medii şi mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecţie”, a mai declarat preşedintele Consiliului Concurenţei.
Conform prevederilor Legii concurenţei, neîndeplinirea unei obligaţii, a unei condiţii sau a unei măsuri impuse printr-o decizie a Consiliului Concurenţei se sancţionează cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării.
Senior Editor – Viorela Pitulice
Comentariile sunt închise