ANPC retrage temporar ordinul privind transparența adaosului comercial

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a retras temporar ordinul privind afișarea adaosului comercial, decizia fiind motivată de necesitatea corectării unei erori materiale. Deși măsura a fost inițial anunțată ca o schimbare menită să ofere transparență consumatorilor, aceasta a fost amânată pentru a fi reanalizată și repusă în consultare publică, potrivit StirileProtv.

Implementarea ordinului ar urma să afecteze în principal sectorul de retail alimentar, fără să afecteze restaurantele.

Această decizie a generat dezbateri în rândul retailerilor, care au solicitat chiar intervenția premierului Marcel Ciolacu pentru a elimina măsura.

Reprezentanții confederației patronale Concordia au cerut formarea unui grup de lucru pentru a stabili modalitatea de implementare. Comercianții mici și medii se tem că această măsură ar putea duce la creșterea costurilor operaționale și implicit a prețurilor pentru consumatori.

În același timp, autoritățile susțin că afișarea adaosului comercial nu va genera automat scumpiri, ci va contribui la o mai bună informare a publicului.

Ordinul ANPC

În urmă cu câteva zile, ANPC a anunțat că vrea să-i oblige pe comercianți să afișeze adaosul aplicat produselor, ceea ce va conduce la o mai bună informare a consumatorilor legat de drepturile pe care le au la momentul cumpărării produselor. Autoritatea își propunea astfel  să facă piața mai transparentă și să îndepărteze practicile comerciale incorecte.

”Considerăm că prin proiectul de act normativ se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziţionării produselor, informaţii menite să ajute consumatorii să facă alegeri raţionale, în cunoştinţă de cauză. Protejarea prin opoziţie cu profesionistul a consumatorului, este atributul legislaţiei privind protecţia consumatorilor, de a se erija în garantul protejării cetăţenilor în calitatea lor de consumatori, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale acestora împotriva unor practici incorecte”, au precizat reprezentanţii ANPC.

În opinia lor, consumatorul poate, pe baza informaţiilor care îi sunt puse la dispoziţie, să-şi optimizeze alegerea în funcţie de propriile criterii economice, eliminând produsele care nu corespund acestora.

”Mai precis, ceea ce lipseşte în prezent, este transparenţa modului în care sunt stabilite preţurile produselor de către operatorii economici pornind de la preţul de bază al producătorului. Pornind de la consecinţele pe care o astfel de lacuna legislativă le generează, se evidenţiază necesitatea adoptării unui mecanism eficient de informare a consumatorilor cu privire la modalitatea de formare a preţului final al unui produs comercializat”, își argumentau poziția reprezentanții ANPC.

Editor: Iustin Isac


 

Comentariile sunt închise