Sustenabilitate, protecționism, producție transfrontalieră – Ziua III de FoodIntelForum 2025 

FoodIntelForum, eveniment ajuns la cea de-a VIII-a ediție, reușește să adune laolaltă nume grele în cea de-a treia zi a dezbaterilor desfășurate la Academia de Studii Economice (ASE) București, cea mai importantă instituție de învățământ economic din România.
Pe de o parte se află reprezentanți ai mediului academic și ai autorităților, iar pe de alta antreprenori cunoscuți care dau pulsul exact al economiei românești în competiția cu mărfurile din afară.
Nicolae Istudor, rectorul ASE București, atrage atenția că marea problemă a produselor și industriei agro-alimentare este competitivitatea produselor românești pe piețele europene și nu numai.
„Nu se poate asigura competitivtatea decât prin calitatea produselor și obținerea unui cost care să fie sub prețul pieței”, afirmă Nicolae Istudor.
În același timp el menționează importanța surselor de finanțare pentru dezvoltarea sistemului agro-alimentar, dar și problemele legate de asigurarea forței de muncă.
Rectorul vorbește și de aprecierea de care se bucură în piață ASE București, cea mai bine cotată instituție de învățământ românească în clasamentele internaționale, 85% din studenții de aici reușind să se angajeze după șase luni de la terminarea studiilor.
Constantin Boștină, președintele ASPES, lansează o provocare ASE, menită să aducă împreună mediul de afaceri cu cel academic și universitar.
„Să formăm ceva activități, într-o formă voluntară, să dezvoltăm o educație și o cultură a antreprenorului român folosind potențialul științific și didactic al Academiei de Studii Economice, al cercetătorilor din Institutele de Cercetare ale Academiei și evident va fi o chestiune benevolă din partea celor care vrem și să aducem ca sfătuitori unii din excelenții oameni de afaceri care au dovedit succes”, spune  Boștină.
Cristian Păun, economist/profesor universitar pune în discuție o temă care încinge spiritele, mai ales în rândul producătorilor: protecționismul
„Până la urmă acest sector agri-business este unul din cele mai protejate sectoare din UE la acest moment prin diferite mecanisme atât tarifar, cât și netarifar și mai nou asistăm la un război comercial care crește în intensitate pentru că marii actori de pe piețele globale au început să se manifeste din nou în zona protecționismului”, declară Păun.
El este de părere că este costisitor din punct de vedere economic „să vii cu tot felul de subvenții, cu tot felul de mecanisme, să susții ceva unde nu ai competitivitate”, aducând drept exemplu celebrele banane „made în România” sau producția de roșii în extrasezon. În opinia lui, subvențiile și ajutoarele de stat constituie protecționism.
Diana Buzoianu, Președinte, Comisia de Mediu și Echilibru Ecologic din Camera Deputaților și inițiatoare a Legii privind diminuarea risipei alimentare, explică de ce se dau aceste subvenții și ce se urmărește  odată cu acordarea lor.
”În România, Europa și în UE, eu cred că pe noi ne interesează foarte mult ce produse mănâncă oamenii și automat suntem dispuși să investim și în aceste subvenții, automat suntem dispuși să fim competitivi cu state care nu vor suporta aceste costuri, dar și pentru că pe noi ne interesează mai mult calitatea vieții omului și modul în care oamenii respectivi, țările noastre, lasă mai departe resursele naturale generațiilor viitoare”, afirmă Buzoianu.
La rândul lui, Zoltan Kovacs, directorul general al producătorului de mezeluri Benedek din Harghita, se declară nemulțumit de maniera în care se schimbă legislația în domeniul agro-alimentar de la o zi la alta, afectând grav activitea firmelor din domeniu. Așa de exemplu este cazul eliminării totale a facilităților fiscale de la 1 ianuarie 2025.
„Acum trei ani a venit statul român și a spus: nu trebuie să plătiți impozite pe salarii, numai jumătate, adică undeva la un milion de lei în fiecare lună pentru noi, și să-i dați oamenilor. Bineînțeles că economic nu puteam să ne permitem să dăm 35-30% majorare de salariu că nu aveam cum, dacă am primit gratis din partea statului, am zis hai să dăm oamenilor, să fie bucurie, după un an ne-a luat 10%, după încă un an a luat totul de la 1 ianuarie 2025. Începând din acest an este pierdere de un milion de lei în fiecare lună, eu n-am putut să le spun oamenilor că le reduc salariile cu 35%, trebuie să fac pe dracu în patru ca să pot să recuperez acum această sumă și nu sunt bani puțini”, mărturisește antreprenorul.
La fel s-a întâmplat și în momentul apariției focarelor de pestă porcină în urmă cu câțiva ani în România, dar și mai recent, acum o lună, în Ungaria și Slovacia.
”A fost de la o zi la alta, n-am dormit trei zile, acum, până am găsit carne în Bulgaria. Fabrica funcționează, am 500 de angajați trebuie să cumpăr carne din Bulgaria și din Germania”, spune producătorul.
Roxana Triboi, expert Asociat E-ARC – politici publice în domeniul rezilienței sistemelor alimentare, afirmă că trebuie acordată o mai mare atenție producției locale și micilor producători, care pot asigura hrana orașelor.
„Orașele sunt foarte deconectate de producția locală, în general la nivel european doar 3% din producția de pe o rază de 100 km până la 300 km este consumată în oraș. Sistemul alimentar este gestionat în proporție de 70%  de supermarketuri care nu au logica locală, susținerea producătorilor se poate face la nivel local, tocmai pentru că  este o chestie de securitate și la nivel oraș, zona de influență, putem să întărim aceste sinergii și solidaritate, să sprijinim și pe cei mai mici și să implicăm pe toată lumea în procesul de construire a unui sistem alimentar sănătos”, declară Triboi.
Printre cei aflați în sală se mai află Dan Țone – CEO, Eutron Invest România, Janos Miko – Reprezentant, Pasta Familia, – Dan Mărculescu – Antreprenor, Footprints AI, Ferenc Janosi – Country Manager, Thymos,  Marius Nan – Antreprenor, Safety Approach și Alexandru Mironov – Editor, Revista Științe și Tehnică.

Sponsori FoodIntelForum 2025:

•     Smart Home Development (Sponsor Platinum)
•     ComputerLand România (Sponsor Gold)
•     Avicola Focșani (Sponsor Silver)
•     Profi (Sponsor Silver)
•     Centrul General de Arhivare (Sponsor Bronze)
•     EUTRON (Sponsor Bronze)
•     Benedek (PRIME Product)
•     Mirdatod (Sponsor Degustare)
•     Boierescu (Brand & Product Exposure)
•     Hell Energy (Sponsor Brand & Product Exposure)
•     Senapan (Sponsor Brand & Product Exposure)
•     Footprints AI (Sponsor Brand & Product Exposure)
•     Goodwill Consulting (Sponsor Brand & Product Exposure)
•     Lactate Brădet (Sponsor Panel)
•     Pasta Familia (Sponsor Exposure)
•     Thymos (Sponsor Exposure)
•     Kollar Pakk (Sponsor Exposure)
•     AgroPark Trading (Sponsor Exposure)

Parteneri FoodIntelForum 2025:

•     Biriș Goran SPARL
•     Academia De Știinte Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisești”
•     Academia de Științe Economice București
•     Auchan
•     Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București
•     Universitatea Româno- Americană
•     Federatia Patronatelor din Industria Ospitalității.

Parteneri media:

Food Biz, Agrostandard News, Lumea Banilor, Revista Economistul, Ziua de Vest, Radio România Timișoara, Capital, Evenimentul Zilei, Infofinanciar, MONEY.ro, #romaniafuncționează.

Senior editor: Viorela Pitulice


 

Comentariile sunt închise