De la vinuri, la experiențe: un nou model de business de la Crama Gramofon

Marcel Vulpoi,un antreprenor cunoscut în România, este implicat în multiple domenii de activitate – de la firma de contabilitate Vulpoi & Toader Management (VTM), lider de piață, până la IT, vinuri și HoReCa. La vinuri a ajuns întâmplător, dar odată intrat în joc, virusul l-a prins iremediabil. Mai mult decât atât, a reușit să aducă în piață un model de afaceri rar întâlnit în lumea vinului românesc.

Crama Gramofon, de tip boutique, cu o plantație de 25 ha de viță-de-vie situată în Dealu Mare, oferă nu doar vinuri, ci și experiențe complete. Vizitatorii pot petrece un weekend de poveste în mijlocul naturii, pot servi masa și beneficia de cazare – un element care lipsește aproape cu desăvârșire în majoritatea podgoriilor din România.

A fost și plăcere, dar am dorit să fac și ceva diferit față de contabilitate. Vinul este poezia, contabilitatea este proza… Noi suntem, cum spunea cineva, cea mai mare cramă mică. Ne propunem să rămânem o cramă boutique în care să cunoaștem o mare parte dintre clienții fideli și în care să facem vinuri din ce în ce mai bune. Business-ul de vin, ca și cel de contabilitate, este despre oamenii cu care lucrezi”, spune Vulpoi.

De la cramă la wine-baruri și cazare

În afacerea cu vinuri, Marcel Vulpoi a intrat în 2018. De atunci, a extins proiectul în mai multe direcții – vertical și orizontal. După achiziția cramei, a urmat deschiderea a trei wine-baruri în București, iar din 2024, a lansat și partea de cazare, care, potrivit antreprenorului, „funcționează extraordinar de bine” și urmează să fie extinsă.

„Primul lucru care te izbește în zonă este lipsa cazărilor. Fiind o cramă mică, am avut flexibilitatea să ne jucăm, să oferim și cazare. Contabilitatea se vinde din gură în gură, pe bază de recomandări – același model l-am aplicat și la cramă”, explică Vulpoi.

Crama produce anual în jur de 170.000 de sticle, o cifră care permite păstrarea unei relații directe cu clientul și susținerea modelului axat pe experiență și loialitate.

Critică diversificarea excesivă din industrie

Antreprenorul observă cu surprindere tendința cramelor din România de a acoperi toată gama de consumatori, de la vinuri ieftine în bag-in-box, la vinuri high-end.

De asemenea, este ușor dezamăgit de antreprenorii care nu își fac temele când intră în afaceri. Lipsa unei analize riguroase duce, spune el, la dispariția multor business-uri promițătoare.

Afacerea Gramofon în cifre

Plantația Cramei Gramofon se află în satul Mocești, în vecinătatea orașului Urlați, și se întinde pe 25 ha, intrate pe rod în 2010. Gama include șapte soiuri de struguri – patru albe și trei roșii, iar ponderea soiurilor roșii este de aproximativ 40%: Fetească Neagră, Merlot și Cabernet Sauvignon.

„Vinurile roșii se termină în șase-șapte luni, foarte repede. O să mai plantăm soiuri românești – Rară Neagră, Băbească Neagră, Novac, chiar și un soi dispărut, Vulpe, pe care îl vom încerca pe un hectar”, spune fondatorul.

În primăvara viitoare urmează să fie plantate încă 12 ha, cu sprijin din fonduri europene. Investițiile totale se ridică la aproximativ 3 milioane de euro, incluzând zona de vinificație, hotel și alte dezvoltări planificate, precum extinderea capacității de depozitare și deschiderea unor restaurante.

„Nea Bachus” și „40 de pahare” – un model de private label

Chiar dacă este o cramă mică, Gramofon a reușit să își creeze o clientelă fidelă. O parte importantă din producție este direcționată către parteneriate private label, cum este cel cu rețeaua City Grill, unde vinurile „Nea Bachus” și „40 de pahare” sunt disponibile în toate locațiile. Proiecte similare se dezvoltă și în alte regiuni, precum Bucovina.

Vinurile Gramofon se regăsesc și în rețelele Carrefour, Mega Image Concept Store, dar și online (Freshful, eMag, Drink Story). De asemenea, sunt prezente în HoReCa și la export, însă nu pe piețele tradiționale ale vinurilor românești.

„România exportă prețuri, nu vinuri”, spune Vulpoi cu amărăciune, subliniind paradoxul că uneori vinurile românești sunt mai scumpe în țară decât în străinătate.

Gama Gramofon și vinurile premium

Oferta cramei include:

Gama Gramofon – vinuri albe, roze și roșii, cu prețuri între 40 și 90 de lei.
Gama Sonorum – vinuri premium, semnate de somelieri de prestigiu, precum Sergiu Nedelea și Giulia Scavo.
În toamna acestui an, va fi lansat un nou vin: L’Artiste cu Gramofon, o ediție limitată de 1.600 de sticle, creată de oenologul Gabi Lăcureanu.

„Experimentăm mereu, spun că trebuie să facem vinuri puțin mai bune decât anul precedent”, încheie Marcel Vulpoi, un antreprenor gata oricând o ia mereu de la capăt indifferent de domeniu și de business.

Editori: Viorela Pitulice si Iustin Isac

Vizionați mai multe INTERVIURI EXCLUSIVE FOODBIZ cu antreprenori și decidenți din industria alimentară, agribusiness, retail și HoReCa.

Abonați-vă la pagina noastră Youtube, pentru a fi la curent cu cele mai noi interviuri exclusive!


 

Comentariile sunt închise