Brânzeturile fermentate, șansa fermierilor de a fi rentabili

Brânzeturile fermentate ar putea fi șansa fermierilor mici și mijlocii din România de a deveni rentabili! În România, se cunosc puține feluri de brânzeturi, dacă ne raportăm la țările mari consumatoare, ce-i drept, motiv pentru care nici nu este de mirare faptul că la consumatori au prins cel mai bine brânzeturile proaspete. Mai simplu și mai comod de produs pentru fermieri și procesatori, până la urmă, dar fără o rentabilitate mare.  A cam venit momentul, însă, ca toată lumea să înțeleagă că dacă se vrea plusvaloare, brânzeturile fermentate constituie adevărata cheie. Și ne referim, în principal, la fermierii de dimensiuni mici și medii care ar putea astfel să iasă pe piață și să-și vândă produsele prin cooperative, așa cum se întâmplă în țări cu tradiție în sector (unde fermierii sunt cei mai mari producători de brânzeturi fermentate). Cu condiția să dețină autotizație sanitar-veterinară de la ANSVSA pentru spațiul de producție, iar ferma să fie înregistrată. În cazul produselor tradiționale sau artizanale, există și un program de autocontrol vizat tot de ANSVSA.

Un îndemn cu atât mai important cu cât vine din partea lui Cristian Lungu, fermierul din Dascălu (Ilfov), cunoscut pentru profitul considerabil obținut din vânzarea laptelui la automate și care n-a renunțat la ideea de a face procesare în ciuda tuturor piedicilor întâmpinate.

„Intenționez să conving fermierii să aducă plusvaloare prin procesare. România are potențial în a produce brânzeturi, este momentul ca ei să facă pasul către brânzeturile fermentate cu o tehnologie mai complicată decât cele proaspete. Avantajul este că producătorii și procesatorii au libertatea de a accesa piața și de a pune la vânzare produsul atunci când prețul este mai bun, dat fiind faptul că maturarea se poate face un timp mai îndelungat”, ne-a declarat Lungu.

Brânzeturile fermentate presupun un timp mai mare de producție și costuri mai ridicate, dar calitățile nutritive sunt superioare, la fel si prețul, mai arată fermierul.

Și ca să vă faceți o idee despre această piață, trebuie să știți că producția autohtonă este ca și inexistentă, din moment ce doar trei producători români sunt prezenți în supermarketuri unde marfa de import face legea. Așa că loc pe piață este suficient. Iar, în plus, viitorul Plan Național Strategic 2021-2027 prevede sume importante pentru investiții în unități de procesare,  ca să nu mai vorbim de respectarea normelor de mediu. O oportunitate de care fermierii români ar trebui să profite.

Clasificare brânzeturi

Pornind de la procesul de fabricație, avem următoarea clasificare a brânzeturilor: brânzeturi proaspete, brânzeturi maturate, brânzeturi în saramură, brânzeturi cu pastă opărită, brânzeturi topite și brânzeturi frământate. Trebuie să remarcăm și faptul că la noi există tradiția amestecării laptelui de vacă cu cel de oaie, rezultând brânza mixtă, ceea ce în alte țări nu se practică. Realitea românească, am putea spune, determinată de pretențiile consumatorului și, mai ales, de posibilitățile lui financiare.

Tipuri de brânzeturi

Brânzeturile fermentate se obțin fie printr-un proces de fermentație care are loc în mod natural, fie prin adăugarea în produsele lactate a bacteriilor cunosute sub numele de lactobacili. Potrivit elearningmater.masterprof.ro, iată ;i care sunt tipurile de brânzeturi:

  • Tipuri de brânzeturi fermentate cu pasta moale: brânzeturi tip telemea; brânzeturi tip Limburg sau Romadur; brânzeturi cu mucegaiuri nobile și brânzeturi moi la care se aplică încălzirea a doua.
  • Tipuri de brânzeturi cu pastă semitare: brânza Trapist; branzaTilsit; branza Olanda; branza Rodo; brânzeturi maturate cu ingrediente (ţelină, piper, chimen, extract de morcovi, etc.), obţinute mai ales în Germania, Austria, Ţările de Jos, Norvegia, Polonia, Elveţia.
  • Tipuri de brânzeturi cu pastă tare: brânzeturi tip Emmenthal (Şvaiţer); brânzeturi tip Cheddar (Cedar); brânzeturi tip Parmezan; brânzeturi tip Pecorino; brânzeturi tip Kefalotiri.
  • Brânzeturile topite constituie și ele o categorie aparte, fiind foarte apreciate pe pieţele din Germania, Elveţia, Franţa, Japonia şi SUA.

vezi și…

Sphera Group: Clienții au nevoie de o experiență în restaurant

Comentariile sunt închise