Ce detestă clienții cel mai mult într-un restaurant?
Unul dintre lucrurile pe care oamenii le detestă cel mai mult la nivel social, adică atunci când e vorba despre interacțiunea cu ceilalți, este să fie înșelat. Oriunde, în orice societate și comunitate. Omul suportă surprinzător de bine greutățile, lipsurile de orice fel, atunci când sunt împărțite în mod echitabil între toți membrii comunității, însă suportă foarte greu injustiția socială, inegalitatea arbitrară sau impusă de cei mai puternici. Toate acestea sunt legate direct și indisolubil de nivelul de încredere reciprocă dintre membrii comunității. Cu cât încrederea dintre oameni e mai mare, cu atât sentimentele de injustiție încolțesc mai greu, desigur.
Or, studii sociologice sistematice regulate, făcute pe perioade lungi de timp, arată că România a fost tot timpul, și este țara din Europa în care oamenii au cea mai puțină încredere unii în alții. Nivelul de încredere generalizată din România este de 10%. Ceea ce înseamnă că dintre zece oameni care te înconjoară, indiferent cine sunt ei, statistic ai încredere în unul singur, iar de la ceilalți te-ai aștepta să te înșele, dacă ar avea ocazia, să profite într-un fel sau altul de tine, să te păcălească pentru a obține ceva mai mult decât merită și decât e just. Și ce faci? Ești cu ochii în patru, încerci să detectezi semnalele de rea voință, să le descifrezi în mulțimea de alte semnale, în așa fel încât să nu fii prins descoperit, pe picior greșit. Îți iei măsuri de protecție împotriva unui rău care nu s-a întâmplat încă, însă care se va întampla, cu probabilitate statistică de 90% dacă nu ești atent. Toate acestea se manifestă subconștient, sunt niște calcule și reacții care se produc instinctiv, fără ca să-ți dai seama de ele, în marea, marea majoritate a situațiilor.
Și ce înseamnă asta în relația dintre un client și un restaurant? Și “reprezentanții” restaurantului, mai precis spus, adică chelnerii, managerii, bucătarii. Rezultatele studiilor menționate mai sus și experiența mea de zeci de ani de mâncat zilnic în restaurante și de observat reacțiile oamenilor coincid pe deplin: unul dintre lucrurile pe care îl detestă cel mai mult clientul într-un restaurant este să fie înșelat. Sigur, peste tot au aceeași reacție, nu numai în restaurante, însă articolul acesta este despre restaurante și oamenii lor.
Continuarea articolului pe Restocracy.ro
vezi și…
Gala Premiilor Restocracy pentru cele mai bune restaurante
Comentariile sunt închise