Impactul economic al scăderii vânzărilor de bere în România

Vânzările de bere în România au înregistrat o scădere semnificativă în primele cinci luni ale anului curent, în comparație cu aceeași perioadă a anului anterior. Potrivit datelor furnizate de Asociația Berarii României, această tendință descendentă a continuat într-un ritm mai accelerat față de anul precedent. Datele indică o reducere de 9% a vânzărilor de bere în primele luni ale acestui an.

„2023 este un an extrem de provocator pentru producătorii de bere din România. Cu toții fac eforturi pentru a menține activitatea la un nivel stabil, având în vedere și erodarea puterii de cumpărare a românilor în context hiperinflaţionist. Potențialul pieței locale a berii prezintă încredere, însă predictibilitatea fiscală este esențială, de aceea considerăm că asigurarea acesteia este un factor important în menținerea funcționalității operatorilor economici ce activează pe această piață”, spune Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României.

Scăderea pe piața berii poate fi atribuită unui set de factori, inclusiv diminuarea puterii de cumpărare, contextul economic dificil caracterizat de accelerarea inflației și creșterea prețurilor la materii prime. Un alt factor responsabil pentru această situație îl reprezintă creșterea costurilor de producție, care a persistat și în acest an, chiar dacă anumite categorii, precum energia, s-au stabilizat. De asemenea, temperaturile sub media perioadei normale de început de vară au influențat negativ consumul de bere, aceasta fiind o băutură puternic influențată de condițiile meteorologice.

Un alt element care a contribuit la scăderea vânzărilor de bere este reprezentat de majorarea accizei la bere. Începând cu 1 august 2022, valoarea de bază a accizei a fost majorată cu 20%, iar începând cu 1 ianuarie 2023, nivelul de bază al accizei a crescut cu încă 6%. Aceste măsuri fiscale au adăugat presiuni suplimentare asupra echilibrului pieței, conform reprezentanților Asociației Berarii României.

Industria berii din România are o importanță semnificativă în economie. Procesele de producție și comercializare specifice acestei industrii sunt realizate local în proporție de 97%, iar jumătate din ingredientele utilizate în fabricarea berii provin din agricultura românească. Conform datelor prezentate de Asociația Berarii României, acest sector susține direct și indirect peste 60.000 de locuri de muncă. De asemenea, un loc de muncă în producția de bere generează alte 11 locuri de muncă în domenii precum agricultura, retailul, sectorul ospitalității și furnizorii de materii prime.

În plus, industria berii aduce o valoare adăugată în economie de aproximativ 700 de milioane de euro anual și este recunoscută pentru comportamentul fiscal onest, cu zero evaziune fiscală pe lanțul de producție și contribuții semnificative la bugetul de stat, în valoare de 530 de milioane de euro anual.

„Industria berii este una eminamente națională, principalele ingrediente provin din România, berea este fabricată în fabricile din țară, iar produsele sunt şi ele ambalate local. Această piață reprezintă un motor pentru economia țării, având un impact important asupra locurilor de muncă şi a veniturilor bugetului de stat”, adaugă Julia Leferman.

Membrii Asociației Berarii României produc aproximativ 90% din berea consumată în România și sunt, în același timp, furnizori de materii prime agricole necesare producției. Asociația face parte din marea familie a producătorilor de bere europeni, fiind reprezentată prin intermediul organizației Berarii Europei și fiind membră a Concordia și Romalimenta.

Sursă: Ziarul Financiar

Editor: Alexandra Băncilă


Comentariile sunt închise