Pastele și conservele de roșii stimulează exporturile italiene
Performanță excelentă pentru exporturile agroalimentare Made in Italy, o creștere de 14,4% în 2022, mai mare decât cea înregistrată în ultimii doi ani. Această tendință este determinată în principal de produsele procesate, cum ar fi pastele și conservele de roșii și rreiese din Raportul 2022 privind comerțul exterior cu produse agroalimentare, ajuns la cea de-a 31-a ediție, creat de CREA Politică și Bioeconomie.
În 2022, creșterea exporturilor agroalimentare italiene este generalizată și privește aproape toate piețele și produsele principale. Se fac câteva excepții, precum merele, care sunt în scădere atât ca valoare (-2,1%), cât și cantitativ (-3,6%), și vinurile roșii DOP, pentru care creșterile de valoare ascund contracțiile volumelor exportate. Chiar și la import, creșterea, mai ales economică, afectează multe dintre principalele produse și este deosebit de marcată pentru uleiul de semințe, cafeaua crudă și porumb. Achizițiile de produse din pește în volum, după creșterea clară din 2021, au început din nou să scadă în ultimul an, față de o creștere a valorii.
Exportul de produse agroalimentare Made in Italy, adică acele produse recunoscute în lume ca fiind tipice italienești, a ajuns la aproape 43 de miliarde de euro în 2022, în creștere cu peste 14%. Este o performanță excelentă în vânzările de paste (+38% în valoare) și conserve de roșii (+28%), după regresul din anul precedent. Vânzările altor produse importante Made in Italy, precum uleiul de măsline și cafeaua prăjită, au crescut și ele în valoare cu peste 20%.
În 2022, zona UE27 concentrează 58% din vânzările externe ale Italiei și 68% din achiziții, cotele în scădere ușor față de 2021. În ciuda Brexit-ului, exporturile către Regatul Unit cresc cu peste 13% %. Efectele conflictului determină însă o contracție a fluxurilor noastre către Rusia și Ucraina.
America de Nord se confirmă drept principala piață de destinație non-europeană, datorită vânzărilor multor produse Made in Italy, precum uleiul de măsline extravirgin și vinurile spumante DOP, pentru care Statele Unite sunt primul client al Italiei. Pe partea de import, rolul Asiei este din ce în ce mai important, cu o pondere de 9% din importurile agroalimentare italiene. Au impact toate principalele produse de import de pe piața asiatică, precum uleiurile și acizii grași pentru industria cosmetică, cafeaua crudă și produsele din pește.
Datele pentru primele șase luni ale anului 2023 arată o creștere suplimentară a comerțului în valoare, deși mai limitată decât cea înregistrată în 2022. Creșterea procentuală a exporturilor agroalimentare este în concordanță cu cea a importurilor. În special, exporturile în prima jumătate a anului au crescut cu 8,4%, depășind valoarea record de 31 de miliarde de euro, în timp ce importurile au înregistrat un +8,9%, cu o valoare de aproximativ 33 de miliarde de euro.
„Aceste cifre demonstrează că lumea este înfometată și însetată de Italia. Pentru că națiunea noastră este sinonimă cu calitatea – a comentat ministrul Agriculturii, Suveranității Alimentare și Pădurilor, Francesco Lollobrigida – Lucrăm pentru a apăra, proteja și spori excelența noastră agroalimentară care generează bogăție. Din acest motiv am nominalizat bucătăria italiană pentru patrimoniul UNESCO, pentru a spune un sistem de valori, arome și tradiții, și luptăm cu piața falsă care ia miliarde de euro din economia noastră. În Europa, în schimb – conchide el – ne-am opus ferm cazurilor de evocare a Indicațiilor Geografice Italiene, precum în cazul oțetului balsamic sloven și al prosecului croat. Pentru că apărarea bunului nostru principal înseamnă apărarea Italiei”.
Sursa: agroalimentarenews
Editor: Irina Bogdan
Comentariile sunt închise