UE încearcă să înlăture restricțiile teritoriale după o înțelegere cu Mondelez
Opt țări europene au depus un plan care urmărește să pună capăt restricțiilor teritoriale de aprovizionare. Subiectul a fost readus în atenție de recenta înțelegere cu Mondelez. Comisia Europeană deschide o anchetă.
Prețuri mai mari
Uniunea Europeană trebuie să pună capăt restricțiilor teritoriale de aprovizionare, practica prin care multinaționalele împiedică comercianții cu amănuntul să cumpere produse mai ieftine în alte state membre europene, consideră ministrul olandez al economiei, Micky Adriaansens. El a prezentat vineri la Consiliul European pentru Competitivitate un plan de interzicere a așa-numitelor restricții teritoriale de aprovizionare. Acest plan are și sprijinul Belgiei, Croației, Cehiei, Danemarcei, Greciei, Luxemburgului și Slovaciei.
Comercianții cu amănuntul se confruntă cu restricții de la 2 până la 4% din produsele pe care le cumpără, ceea ce duce la prețuri cu până la 10% mai mari, arată cercetările olandeze. De fapt, un studiu anterior al Comisiei Europene din 2020 în șaisprezece țări europene a constatat că consumatorii plătesc paisprezece miliarde de euro pe an mult mai mult pentru alimente, deoarece produsele din țările lor sunt cu până la 50 % mai scumpe decât în alte părți.
Etichete digitale
Adriaansens a declarat că restricțiile de cumpărare în supermarketuri trebuie să se reducă, având în vedere impactul negativ atât asupra supermarketurilor, cât și asupra consumatorilor. În special în statele membre mai mici, prețurile ar fi adesea mai mari din cauza acestor restricții – ceea ce este reflectat de cele opt state care susțin programul.
Un nou regulament, care atribuie sarcina probei mai mult producătorului, ar trebui să evite procedurile de investigație îndelungate. Întrucât limbajul informațiilor de pe etichetă este una dintre barierele atunci când cumpără produse în alte țări, propunerea pledează pentru introducerea etichetelor digitale cu coduri QR, astfel încât consumatorii să poată accesa informațiile online în orice limbă. Aceasta este o soluție deja folosită de supermarketul online Picnic pentru a vinde produse germane mai ieftine în Țările de Jos.
Diferențele de reglementare
Subiectul a reapărut după înțelegerea de săptămâna trecută la care a ajuns Comisia Europeană cu Mondelez. Multinaționala a fost amendată cu 337,5 milioane de euro pentru împiedicarea comerțului transfrontalier cu ciocolată, biscuiți și produse din cafea, după o investigație începută în 2019. Federațiile de retail au salutat această decizie, dar au îndemnat Comisia Europeană să ia măsuri dincolo de abordarea cazurilor individuale.
În urma reuniunii Consiliului Competitivitate de vineri, Comisia Europeană a propus lansarea unei misiuni de informare în această problemă. Asociația europeană a mărcilor-AIM a reacționat deja pozitiv, subliniind că diferențele de preț în cadrul pieței unice europene sunt cauzate, printre altele, de diferențele de reglementări privind ambalarea, etichetarea, transportul și taxele.
Sursa: retaildetail.eu
Editor: Irina Bogdan
Comentariile sunt închise