“Exportul de produse alimentare românești” – Fata Morgana sau altceva? – Partea 1

Când vorbim de produse alimentare și băuturi românești discuțiile din spațiul public se învârt în jurul unei probleme dureroase: România are un deficit al balanței comerciale cu produse agro-alimentare de cca 2 miliarde euro anual.

Cu alte cuvinte importăm mult mai mult decât exportăm! Mai mult, exportăm produse cu valoare adăugată mică și importăm produse cu valoare adăugată mare în majoritatea cazurilor. Mai nou, cca 80% din carnea de porc de pe piața românească este din import datorită pestei porcine dar și datorită indiferenței. Ca să nu mai vorbim de mere aduse din import când la noi gem pomii toamna sub greutatea merelor.

Ori de câte ori cineva încearcă să pună în discuție problema creșterii exporturilor de produse agro-alimentare, răspunsul din partea autorităților este aproape aiuritor: “noi nu acoperim cererea internă și mai vreți să și exportăm”?

Mi-am pus întotdeauna problema: de ce acest deficit mare al balanței comerciale cu produse agro-alimentare? Producem prea puțin? Importăm prea mult? Dar nu cumva exportăm mult prea puțin!!!??

Am dat recent peste un articol din BBC care m-a făcut să zâmbesc amar pentru că reflectă o situație foarte asemănătoare cu cea din România. Și ca să nu fiu acuzat de cine șție ce voi transcrie aici câteva paragrafe din acest articol.

Se intitulează “The post-Brexit hard sell for British food în Asia” (adică “Vânzarea dificilă post-Brexit a mâncărurilor britanice în Asia”). Scris de Nick Marsh, Business Reporter în Singapore.

“…..când BBC a vizitat recent unul din evenimentele de mâncare și băutură din Asia, a devenit foarte clar că bucătăriile unor țări îi lasă chiar și pe cei ahtiați de mâncare fără cuvinte.

Mâncare britanică? Întreabă o femeie din Thailanda cu o pauză perplexă. Hmm nu prea știu ce este aceea! Sunt cumva cârnați?”. Un bărbat malaiezian din apropiere, mai puțin ezitant, își exprimă clar punctul de vedere: Este plictisitoare! Nimic special în mod cert!

Autorul articolului comentează: “sunt cuvinte amare pentru exportatorii britanici cărora li se promisese după Brexit acces ușor la piețe lucrative noi.”

Nu de mult, continuă autorul, în 2021, Secretarul pentru Comerț al UK-Liz Truss, le spunea producătorilor de alimente britanici că au “o oportunitate de aur” de a ridică produsele alimentare britanice “la vârful meniurilor globale”. Realitatea, spune Nick Marsh în continuare, este că UK este mult rămasă în urmă comparativ cu concurenții din UE atât din punct de vedere al vânzărilor cât și din punct de vedere al reputației. Iar Stephen Jones, managing director al firmei exportatoare de brânzeturi “Somerdale Internațional precizează: “este o problema imensă de educare a consumatorilor”.

Participând la FHA – Food and Beverage Trade Show din Singapore, Stephen Jones prezintă localnicilor brânzeturi cu nume care sună ciudat “Stinking Bishop” “Double Gloucester” și “Wensleydale”. Si obține numeroase aprecieri. Este destul de supărat când afirmă: “ Francezii, elvețienii, italienii fac aceste promovări de foarte mult timp. Noi (britanicii n.r.) ne-am apucat târziu de această promovare “

Reporterul BBC remarcă în continuare că: “pavilionul britanic este sărăcuț în comparație cu show-ul și expoziția Italiei, aflată în imediată apropiere și care atrage toate privirile. La standul Italiei fac demonstrații culinare șefi cu stele Michelin în timp ce câștigătorul concursului MasterChef – Italia stă de vorba cu ambasadorul Italian. Pentru Italia faptul că vinde alimente în Asia este un act de diplomație pe lângă efectele benefice pentru economia italiană.

Ceea ce facem aici este o parte importantă a job-ului” spune Dante Brandi, ambasadorul Italiei în Singapore și Brunei de peste 1 an de zile, vorbind cu reporterul BBC sub tricolorul Italian și alături de logo-ul Ministerului Afacerilor Externe al țării sale. El explică că, expozițiile, trade show-urile ca acesta, fac parte dintr-o mașinărie complexă a guvernului Italian.

Este un efort colectiv din partea a ceea ce noi numim “Sistema Italia” adică grupul de instituții care are ca obiectiv promovarea mâncării italiene, a gastronomiei și a modului de viață italian, pe care le răspândim în întreagă lume prin rețeaua noastră diplomatică și consulară.”

Autor: Leontin Dinulescu


Comentariile sunt închise