Walmart Inc.: Între tradiție și modernitate
Chiar dacă ajunsă la ”vârsta senectuții” (a fost înființată la 2 iulie 1962), Walmart Inc. – cea mai mare companie din domeniul comerțului cu amănuntul la nivel mondial atât din punctul de vedere al cifrei de afaceri realizate (peste 510 miliarde USD în anul 2018, conform Forbes Global 500), cât și din cel al numărului de angajați (2,2 milioane, din care 1,5 milioane în SUA) – se află într-un permanent proces de modernizare și eficientizare. Acest proces i-a permis ca, prin cele 11.368 de magazine deținute în 27 de țări sub 55 de nume diferite, să realizeze în 2018 un venit net de 6,67 miliarde USD .
Compania, cotată la Bursa din New York din 1972, este o afacere familială, fiind deținută în proporție majoritară de familia fondatorului, Sam Walton. Walmart este cel mai mare detailist de produse alimentare din SUA, iar 65% din enorma cifră de afaceri deja amintită este realizată în această țară.
Majoritatea analiștilor consideră că poziția de lider dobândită de Walmart se datorește înnoirii practic permanente a soluțiilor de marketing axate pe economisirea timpului destinat cumpărăturilor de către clienți. Aceasta îi permite să facă față ”din mers”, cu succes, concurenței acerbe din partea altor mari detailiști.
Un prim pas demn de menționat în acest sens a fost programul ”Scan and Go”. Acesta oferea cumpărătorilor posibilitatea de a scana, a însuma și a plăti articolele cumpărate cu ajutorul unei aplicații pentru smartphone, evitând astfel aglomerația de la casele de marcat și prezentând la ieșire, ca probă a plății, o chitanță digitală. Dat fiind însă faptul că incumba scanarea, articol cu articol, de către înșiși cumpărătorii acestora (cu posibile greșeli de înregistrare și, deci, cu un consum de timp mai ridicat), ”Scan and Go” nu a întrunit în măsura dorită sufragiile clienților. De aceea, în luna mai 2018 programul a fost stopat în SUA, iar în Canada acesta a fost menținut numai în 3 magazine.
O variantă similară a acestui sistem este ”Fast Lane”, implementat cu precădere de Walmart Canada. Practic, baza de plecare o constituie tot scanarea de către clienți, cu aplicația Walmart pentru smartphone, a articolelor cumpărate. Singura deosebire este aceea că clienților respectivi le este rezervat un culoar rapid de ieșire, marcat corespunzător, la capătul căruia aceștia pot scana un cod de bare ce reprezintă dovada plății tuturor cumpărăturilor.
Cea mai recentă formulă a Walmart de atragere a clienților și majorare a volumului vânzărilor de produse alimentare este cea denumită, deocamdată, ”Curbside Pickup”. Aceasta constă în comandarea și plata online a produselor dorite, urmând ca acestea să fie ridicate/ preluate peste câteva ore (de exemplu la sfârșitul programului de lucru, în drum spre casă) de către însuși cumpărătorul/beneficiarul lor. Până la finele lui 2019 acest serviciu va fi disponibil în 3.100 magazine. Între 11% și 13% din clienții Walmart utilizează deja acest sistem, urmând ca acest procentaj să crească la 33% în anul 2020.
Conform unui studiu elaborat de o companie specializată independentă, majoritatea clienților (circa 76%) consideră că apelarea la ”Curbside Pickup” economisește timp datorită efectuării comenzilor direct prin internet; totodată, 64% dintre ei apreciază că aceasta .reprezintă o experiență plăcută.
Pe de altă parte, același studiu arată că formula ”Curbside Pickup” induce cumpărătorilor un mai mare apetit pentru cheltuieli suplimentare. Astfel, în timp ce suma medie cheltuită de un cumpărător ”de la raft” era de 49,70 USD, atunci când comandă online produse alimentare prin formula menționată acesta cheltuie, în medie, de 2,5 ori mai mult, respectiv 124,86 USD.
Este cert că aceste elemente încurajează Walmart să extindă sistemul ”Curbside Pickup”. Dealtfel, această orientare este demonstrată de creșterea continuă a numărului de magazine care oferă acest serviciu: de la 1.200 la începutul lui 2018 acesta a crescut la 2.200 la finele aceluiaș an, ținta pentru 2019 fiind de 3.100 magazine.
Pe un plan mai larg, ”Curbside Pickup” se poate dovedi o armă redutabilă în lupta concurențială cu Amazon. Argumentele în acest sens sunt tot mai evidente:
- crește numărul noilor clienți Walmart; între 40% și 60% din vânzările în sistem ”Curbside Pickup” se datoresc acestora;
- un element suplimentar de atracție este faptul că, spre deosebire de unii dintre principalii săi concurenți, Walmart nu percepe nicio taxă pentru serviciul prestat (de pildă, Kroger percepe 4,95 USD pentru fiecare comandă);
- este contracarat sistemul de ”livrare în aceeași zi” (”Same-Day Delivery”) recent introdus de Amazon, dată fiind posibilitatea efectuării și mai rapide a livrărilor.
Sursa: Business Insider Intelligence, 28 și 31 mai 2019
alte articole de Adrian Constantinescu:
Topul mondial al sectoarelor economice cu perspectivele cele mai mari de creștere
Amazon – mișcare-surpriză în domeniul agribusiness
Comentariile sunt închise