Giganți internaționali în domeniul Fast Food

 Apărută la începutul anilor 1950 în SUA și ulterior extinsă treptat la scară globală, locuțiunea  ”fast food” (Ff) desemnează preparatele bazate pe ingrediente congelate, pre-încălzite sau semi-preparate, vândute direct consumatorilor în restaurante sau chioșcuri special concepute în acest sens. Caracteristica esențială a conceptului Ff este prioritatea absolută acordată rapidității servirii mesei.

Ff a constituit inițial o strategie comercială menită să răspundă ceințelor unui număr crescând de navetiști, călători sau pur și simplu salariați, pentru care lipsa de timp este o problemă esențială. Ulterior, economia de timp realizabilă, precum și diversificarea preparatelor oferite au condus la extinderea rapidă (mai ales prin franchising) a rețelelor de localuri specializate și la creșterea masivă a numărului de consumatori, inclusiv (și mai ales) în afara granițelor SUA.

Așa se face că avântul înregistrat de Ff a determinat formarea unor gigantice lanțuri de localuri care, în anul 2018, au realizat o cifră de afacerri cumulată, la nivel global, de 570 miliarde USD!

Iată, în continuare, o serie de elemente esențiale privitoare la nașterea și evoluția principalilor giganți ai Fast Food pe plan mondial.
McDonald’s (MCD)

Saga corporației McDonald’s (MCD) a demarat simplu : în mai 1940 frații Richard și Maurice McDonald au deschis un restaurant relativ modest în localitatea San Bernardino (California, SUA). Acesta a devenit repede cunoscut datorită gustoșilor hamburgeri serviți rapid. Succesul semnificativ înregistrat i-a determinat pe cei doi frați să-și concentreze afacerea pe oferta de hamburgeri, precum și pe extinderea  teritorială prin sistemul de franchising. În acest din urmă sens, pentru marcarea mai accentuată a prezenței sale, în 1953 a fost introdus și logo-ul vizual al companiei – binecunoscutul dublu arc auriu simbolizând litera ”m”.

Adevărata expansiune a afacerii a început însă odată cu implicarea omului de afaceri Ray Kroc, furnizorul echipamentelor de bucătărie, precum și al altor articole necesare funcționării restaurantului fraților McDonald. Intuind potențialul de dezvoltare oferit de specificitatea metodelor folosite de cei doi frați în scopul asigurării unui serviciu rapid, cu costuri joase, în 1955 Kroc deschide la Des Plaines (Illinois) primul local în franșiză al MCD. Simultan, el începe cumpărarea treptată a părților sociale ale acestora, operațiune încheiată în 1961. În 1965, cu aproape 1000 localuri și puncte de vânzare, MCD începe să fie tranzacționată pe bursa din New York.

Următoarele două decenii au fost consacrate expansiunii rapide a MCD, atât la scară națională, cât și internațională. În acest din urmă sens, prima țintă a fost, spre finele anilor 1960, Canada. A urmat apoi ”atacarea” piețelor de pe celelalte continente, în special Europa, ceea ce a făcut ca, la sfârșitul anilor 1980, numărul total al franșizelor MCD la nivel global să depășească 10.000.

Ca răspuns la schimbările intervenite în preferințele consumatorilor, precum și la criticile privitoare la efectele nocive ale preparatelor sale tradiționale, MCD a inclus în meniurile sale salate diverse, pește, sucuri de fructe și fructe proaspete.

Actualmente, MCD este, din punct de vedere al veniturilor realizate, cel mai mare lanț de restaurante din lume: în anul 2018 prin cele 37.855 localuri situate în peste 100 de țări, au fost serviți zilnic, în medie, 69 milioane de clienți ! În același an încasările totale s-au cifrat la puțin peste 21 miliarde USD, iar venitul net s-a apropiat de 6 miliarde USD (5, 924 miliarde USD). Este de menționat că, cu 1,7 milioane angajați, MCD este cel de-al doilea mare angajator privat mondial, fiind devansată numai de Walmart (2,3 milioane angajați). Valoarea de piață a MCD este estimată la aproximativ 100 miliarde USD.

Kentucky Fried Chicken (KFC)

Cunoscut mai degrabă sub sigla alcătuită din inițialele numelui său, Kentucky Fried Chicken este un lanț de restaurante Fast Food de sorginte americană, fondat în martie 1930 la North Corbin, Kentucky de către Harland David Sanders (1890-1980). KFC este specializat în preparate prăjite din pui.

Dotat cu un pronunțat spirit antreprenorial, Sanders a început să vândă pui prăjit ”la tejghea”, direct din micul restaurant deținut în Corbin, în timpul marii crize economico-sociale din 1929-1933.  El și-a dezvoltat treptat afacerea, în 1937 extinzând la 142 de locuri capacitatea restaurantului său (Sanders Court & Café) și adăugându-i un mic motel. Grație popularității sale explozive, 10 ani mai târziu guvernatorul statului Kentucky îi conferă titlul de ”Colonel”.

Luna iulie 1940 a constituit un punct de cotitură: Colonelul Sanders a finalizat rețeta sa originală, constând dintr-un amestec secret de  11 ierburi și mirodenii, de natură să confere produselor sale un gust specific, inconfundabil.

Realizând avantajele incumbate de sistemul de franchising, Sanders își vinde proprietățile sale și începe un periplu prin SUA având drept scop franșizarea rețetei sale originale de preparare a puilor. Prima franșiză KFC se deschide în 1952 în Salt Lake City, Utah. Pînă în 1963 fuseseră înființate și funcționau 600 localuri KFC, ceea ce plasa compania în fruntea afacerilor Ff din SUA.

KFC a fost, de asemenea, unul din primele lanțuri de restaurante Fast Food  care a vizat și s-a dezvoltat pe plan internațional, până la mijlocul anilor 1960 deschizând localuri în franșiză în Canada, Marea Britanie, Mexic și Jamaica. La începutul anilor 1970 compania a fost achiziționată de conglomeratul R.J. Reynolds, care ulterior a vândut-o concernului PepsiCo (divizia de restaurante actualmente purtând numele de Yum! Brands).

În contextul expansiunii sale globale, în 1987 KFC  a devenit primul lanț de restaurante de tip occidental din China, de atunci extinzându-se rapid în această țară, care a ajuns cea mai mare piață a companiei.

În prezent, KFC este – pe plan mondial – al doilea lanț de restaurante (din punctul de vedere al volumului valoric al vânzărilor), după McDonald’s. La finele lui 2018, erau în funcțiune 22.621 localuri în 136 de țări și teritorii. Valoarea de piață a companiei este estimată la 15 miliarde USD.

Burger King (BK)

Un alt lanț de restaurante Fast Food de asemenea american, dar care acționează global, este Burger King (BK). Acesta a luat naștere în 1953 la Jacksonville, Florida, sub numele de Insta-Burger King. Un an mai târziu, în 1954, compania – confruntată deja cu probleme financiare –  a fost cumpărată de doi oameni de afaceri din Miami, Florida, care îi schimbă și scurtează și numele – Burger King – sub care avea să se facă cunoscută pe plan global.

Pe parcursul următoarelor cinci decenii, pentru a face față concurenței acerbe de pe piață,  BK își schimbă în mai multe rânduri proprietarii. Astfel, de exemplu, în 1967, realizând că o schimbare majoră în managementul companiei ar putea să o propulseze atât  pe plan național, cât și internațional, Pillsbury Company a cumpărat BK și a angajat un fost responsabil al McDonald’s pentru a restructura și relansa lanțul de restaurante BK. Reușita a fost însă parțială, întrucât, în ciuda imensului succes înregistrat pe piață, rata de profit realizată era încă departe de așteptări.

După un traseu financiar sinuos, în anul 2010 BK intră în proprietatea firmei braziliene 3G Capital contra sumei de 3,26 miliarde USD. Noii proprietari inițiază imediat un amplu proces de restructurare a BK, de natură a stopa și inversa deteriorarea situației financiare a acesteia.

Anii  1970 au fost considerați drept ”perioada de aur” a companiei, vânzările crescând exponențial în special datorită unei politici agresive de promovare.  Ulterior însă efectele campaniilor publicitare au început să se estompeze, inclusiv din cauza lipsei de sensibilitate – dovedită cu ocazia alcătuirii meniurilor – față de diferențele culturale între diversele țări/comunități.

La finele anului 2018 BK – în prezent filială a concernului Restaurant Brands International –  dispunea de 17.796 localuri în circa 100 de țări și teritorii., din care aproape jumătate în SUA. Practic toate (99,7%) aceste localuri sunt private și își desfășoară activitatea în regim de franșiză.

Pizza Hut (PH)

Pizza Hut (PH), acest de-acum arhicunoscut lanț american de restaurante Fast Food  în franșiză, a luat naștere în iunie 1958, când frații Dan și Frank Carney, ambii studenți la Universitatea Wichita, au luat în serios sugestia unor prieteni de a înființa un mic local în care să se servească pizza. De menționat că la acea vreme pizza nu era atât de populară cum este astăzi, iar localurile unde o puteai servi – foarte rare.

Succesul înregistrat (inclusiv ca urmare a unor susținute campanii de promovare) le-a permis celor doi frați să deschidă la Topeka, Kansas primul lor local în franșiză. În următorii câțiva ani PH a dobândit o tot mai mare popularitate, astfel încât în 1966 numărul localurilor din rețeaua sa americană ajunsese la 145 de unități.

Afacerea PH a explodat, literalmente, în anii 1970. Astfel, în 1971, odată cu extinderea pe piețele Germaniei și Australiei, PH, cu cele peste 1.000 localuri, a devenit cel mai mare lanț de pizzerii in lume. Până în 1976 numărul unităților PH s-a dublat, depășind 2.000. În noiembrie 1977, PH este preluată de PepsiCO, ceea ce deschide noi oportunități de desfacere pe plan mondial.

În prezent, statutul juridic al PH este acela de filială cu capital 100% propriu a Yum! Brands, Inc., una dintre cele mai mari companii de restaurante din lume.

La 31 decembrie 2018 PH dispunea de 18.431 localuri, dispersate pe tot mapamondul. Valoarea de piață a PH este estimată la circa 30 miliarde USD.

Surse: Famous Fast Food Chains and their Origins. Online.  .https://www.ba-bamail/content.aspx?emailid=33144; Wikipedia


vezi și…

Piața mondială a produselor bio se apropie de 100 miliarde de euro

 

 

 

 

ÎNSCRIE-TE ACUM!

Comentează

Adresa de email nu va fi publicată

Mulțumim