Nicolae Badea, CEO Computerland: departajare între companii, după implementarea AI (partea II)
Food Biz – Considerați ca in următorii 2 ani Inteligenta Artificială va influența substanțial business-ul dumneavoastră din România?
Nicolae Badea:
Viziunea ponderată
Când vorbim despre o influență semnificativă, presupunem ca aceasta se referă la modul în care abordăm aspectele importante ale procesului de business și de desfășurare a lucrului în relație cu clienții și partenerii de afaceri. În acest sens, nu sunt de așteptat modificări masive care să producă rupturi majore în modul de desfășurare ale acestor lucruri. Există diverse instrumente care utilizează AI și cu ajutorul cărora se desfășoară diverse experimente. Aceste instrumente sunt in general create și utilizate de marile companii multinaționale. În orice caz, acestea vor fi oferite lent pentru utilizare generală și nu vor avea un impact imediat asupra business-urilor din Romania.
Viziunea pesimistă
Acest lucru se întâmplă deja in fiecare zi: companiile competitoare care vând produse IT printr-un proces aproape complet automatizat, companii care profilează clienții și țintesc clientul ideal cu produsul adecvat, în care vânzătorii clasici umani au o influență minimă, limitată la semnarea și validarea unor documente financiar-contabile. Companii care promovează
tehnologii inteligente de tip e-Learning care adaptează instructorul virtual la nivelul fiecărui student și înlocuiesc instructorii umani. Companii în care serviciile de suport IT sunt încet înlocuite de automatizare în cloud cu capabilități AI, servicii care fac ca infrastructura IT clasică on-premise să devină un concept învechit. Software care înlocuiește operatorii umani in call-centers, folosind sisteme de răspuns vocal interactiv, și sisteme care adaptează asistentul virtual la emoțiile clientului pe baza analizei de voce. Sisteme de măsurare a satisfacției clienților bazate pe analiza expresiilor faciale. Inteligenta Artificiala este deja implicată la toate nivelele serviciilor IT și deocamdată ajuta angajații sa ofere clienților servicii mai multe, mai rapide (și uneori mai bune).
Food Biz – Vor dispărea în următorii 2-3 ani meseriile din Romania din cauza Inteligentei Artificiale, sau peste 5 ani? Evaluați eventuale procentaje.
Nicolae Badea:
Viziunea ponderată
Pierderea joburilor provocată de creșterea utilizării AI – și în special dispariția completă – nu poate fi prevăzută cu o rată mai mare de 2-5% în următorii 2 ani. Orizontul de 5 ani este mult mai incert, dată fiind evoluția rapidă și globală a schimbărilor în acest domeniu. Chiar și în acest caz, adoptarea noilor tehnologii în organizațiile mari va lua timp. Este însă mult mai probabil ca astfel de tehnologii bazate pe AI să fie adoptate de startup-uri și acestea să ofere servicii mai ieftine către organizațiile mari, care încă nu le-au adoptat. Cu alte cuvinte, în perspectiva a 5 ani, este chiar mai probabil să apară job-uri noi în loc ca diverse job-uri să dispară. În contextul României, este posibil ca profesioniști IT care au plecat din țară să se
întoarcă pentru a beneficia de aceste job-uri noi, legate de utilizarea AI sau de crearea instrumentelor care utilizează AI. De exemplu, sisteme medicale de monitorizare automată a pacienților aplicabile în telemedicină, sisteme care pot analiza automat activitatea cardiacă iar pe baza AI pot alerta personalul medical doar în cazul evenimentelor relevante din punct de vedere medical. Un alt exemplu legat de telemedicină este legat de sisteme care folosesc AI pentru a analiza pattern-ul de mișcare al pacienților vârstnici care locuiesc singuri și pot alerta personalul medical doar în cazul detecției de anomalii relevante medical.
Viziunea pesimista
Este imposibil să evaluăm niște procente exacte. În orice caz, este probabil ca în 5 ani unele job-uri mai simple să fie înlocuite de automatizări (nu neapărat bazate pe AI, poate chiar automatizări simple). Unele exemple sunt deja vizibile: vânzătorul clasic uman din companiile care vând echipamente IT înlocuit cu un magazin online complet automatizat; angajatul uman de la departamentul de marketing al unui magazin online virtual ajutat de algoritmi bazați pe AI pentru profilarea clienților; angajatul clasic de la ghișeul unei bănci înlocuit de aplicațiile de online banking (care rulează uneori si simple componente de AI)
… va continua
Citește și
Nicolae Badea, CEO Computerland: departajare între companii, după implementarea AI (partea I)
Comentariile sunt închise