Microcipuri împotriva falsificărilor de parmezan

Renumitul parmigiano reggiano al Italiei este unul dintre cele mai falsificate brânzeturi din lume. Acum producătorii săi au descoperit o nouă modalitate de a riposta împotriva faslsurilor: prin adăugarea de microcipuri.

Măsura este cea mai recentă inovație a Consorțiului Parmigiano Reggiano (CPR), asociația care supraveghează producția, care a încercat timp de un secol să lupte împotriva imitațiilor mai ieftine care nu respectă cerințele riguroase pentru a produce produsul autentic.

Brânza parmezan, care își poate urmări istoria înapoi în Evul Mediu, a obținut statutul prestigios de denumire de origine protejată (DOP) al UE în 1996. În conformitate cu acele reguli, parmigiano reggiano – singurul tip care poate fi numit parmezan în Europa – trebuie să fie fabricat într-o mică parte din nordul Italiei, inclusiv în provinciile Parma și Reggio Emilia.

În plus, roțile de brânză – care cântăresc în medie 40 kg- trebuie să fie maturate timp de cel puțin 12 luni într-o zonă de munte și sunt testate de experți la doi ani după producție pentru a se asigura că îndeplinesc standardele.

Datorită regulilor stricte pentru obținerea certificării, astfel de delicatese se vând de obicei la prețuri mai mari, ceea ce face piața atrăgătoare pentru falsificatori. De fapt, CPR estimează că vânzările globale anuale de brânză falsificată ajung la aproximativ 2 miliarde de dolari, aproape de cele ale produsului autentic, care a atins un nivel record de 2,9 miliarde de euro anul trecut.

Pentru a lupta împotriva falsificării, producătorii se folosesc de noile tehnologii – microcipuri de mărimea unui bob de sare inserate în etichetele găsite pe coaja a 120.000 de roți de parmigiano reggiano. Microcipurile sunt sigure pentru consum, dar este puțin probabil să fie consumate, dată fiind poziția lor în pielea tare a brânzei, care este făcută din proteina laptelui, cazina.

Cipurile funcționează ca etichete alimentare durabile și scanabile care permit consumatorilor să-și urmărească produsul până la originea sa. Produse de compania americană p-Chip Corporation, acestea sunt încorporate direct într-o etichetă cu cod QR și funcționează ca “ancore digitale minuscule pentru obiectele fizice”, conform companiei.

Digitalizarea procesului de urmărire a fost concepută pentru a “transmite valoarea produsului nostru la nivel global și a-l distinge de produsele cu nume similar de pe piață care nu îndeplinesc cerințele noastre stricte privind producția și zona de origine”, a spus anterior președintele CPR, Nicola Bertinelli.

Amenințarea adusă de varietățile contrafăcute a apărut pentru prima dată după Primul Război Mondial, când o imitație sud-americană numită reggianito a apărut pe piață, fiind creată de emigranți italieni în Argentina.

Anul trecut, CPR a reușit să blocheze gigantul alimentar american Kraft Heinz să înregistreze marca “Kraft parmesan cheese” în Ecuador și a salutat acest lucru ca pe o victorie semnificativă, având în vedere că statutul PDO al UE nu este recunoscut peste tot în afara Europei.

Sursă: The Guardian

Editor: Alexandra Băncilă


Comentariile sunt închise