Raportarea ESG pentru marile companii. Obligații, începând cu 2024

Începând cu acest an, marii retaileri, ca de altfel orice entitate care depășește un număr mediu de 500 salariați în cursul exercițiului financiar respectiv, au obligația să prezinte informații nefinanciare relevante în raportul administratorilor sau într-o declarație separată.

Concret, sunt obligați să realizeze rapoarte nefinanciare ESG (Environmental, Social, and Governance), care trebuie făcute publice în 2025. În anii următori, prevederile se vor aplica și celorlalte companii. Legislația comunitară a fost transpusă în legea română prin Ordinul nr. 85/2024.

Iată care este practic calendarul de implementare a acestor reglementări:

– 1 ianuarie 2024 pentru companiile mari (cu peste 500 de angajați) deja acoperite de Directivă privind raportarea nefinanciară (NFRD), cu rapoarte scadente în 2025;

–  ianuarie 2025 pentru companiile mari care nu sunt în prezent supuse NFRD (cu peste 250 de angajați și/sau cifra de afaceri de 40 de milioane de euro și/sau active totale de 20 de milioane de euro), cu rapoarte scadente în 2026;

– 1 ianuarie 2026 pentru IMM-urile listate și alte întreprinderi, cu rapoarte scadente în 2027. IMM-urile pot opta să nu aplice până în 2028.

Raportarea ESG include detalii despre impactul actual și previzibil al mediului, sănătății sau siguranței operațiunilor entității, utilizarea energiei regenerabile și neregenerabile, emisiile de gaze cu efect de seră, consumul de apă și poluarea aerului, care pot fi prezentate într-un raport anual, un raport de sustenabilitate separat sau un raport integrat care combină cele două abordări prin legarea sustenabilității companiei cu performanța sa financiară.

Aceste rapoarte nefinanciare mai vizează aspecte sociale, dar și legat de respectarea drepturilor omului sau măsuri împotriva corupției și dării de mită.

Marile rețele de supermarketuri prezente pe piața din România direcționează anual sume importante pentru programe de sustenabilitate și CSR (responsabilitate socială corporativă). Iată cum procedează retaileri precum Profi Mega Image sau Kaufland.

 

Senior Editor – Viorela Pitulice

CLS Budapesta

Comentariile sunt închise