“Export de produse alimentare românești” – Fata Morgana sau altceva? Partea a 2-a

Cei de la BBC remarcă însă că succesul Italian nu a venit peste noapte. Ei dau ca exemplu faimosul cozonac Panettone care acum este nelipsit de Crăciun din Supermarket-urile din Singapore.

Dar femeia care a introdus inițial acest produs în Singapore spune că au trebuit ani de zile de activități de promovare, de degustări, până când într-un final au reușit să-l pună pe rafturile supermarket-urilor.

Mâncarea este evident un produs de export pentru Italia cu care italienii se mândresc” spune ea. Dar, cu 20 de ani în urmă eram eu singură aducând sute de cozonaci pe care îi dădeam cadou oricui dorea să încerce”.

Pentru a avea o imagine clară asupra anvergurii exporturilor italiene de produse alimentare și băuturi trebuie subliniat că în 2023 exporturile totale de produse alimentare și băuturi ale acestei țări au fost de, atenție, 64,4 miliarde Euro (cca 69,1 miliarde dolari SUA, respectiv cca. 55,4 miliarde Lire Sterline).

La rândul ei, Marea Britanie a exportat de doar 24,4 miliarde lire sterline (cca 30,5 miliarde USD) .

Dacă analizăm aceste cifre ca pondere în PIB constatăm că exporturile alimentare și de băuturi sunt de trei ori mai importante pentru economia italiană decât pentru cea britanică.

Majoritatea exportatorilor britanici de produse alimentare sunt conștienți de poziția lor pe piețele internaționale. Mulți susțin că guvernul nu face prea multe pentru ai susține.

Delegația britanică i-a spus reporterului BBC că au putut participa la trade show-ul din Singapore doar plătind totul din propriile buzunare. Karen Beston, de la Asociația Exportatorilor de Alimente și Băuturi din Marea Britanie: “…din 2019 nu am primit nici un fel de sprijin material (bani) pentru a participa la aceste tipuri de evenimente. Este foarte dificil să ieșim în evidență în comparație cu grupurile de afaceri din UE sau din lume care sunt finanțate aproape în totalitate de guvernele lor.”

Comparând exporturile de produse alimentare și băuturi către Asia observăm că exporturile UK au fost, anul trecut de 3,5 miliarde Lire Sterline ceea ce reprezintă o creștere de 18% față de 2019.

În aceeași perioada însă exporturile Italiei către Asia au crescut cu 36% atingând valoarea de 6,1 miliarde Euro (5,2 miliarde Lire Sterline), ceea ce arată că sprijinul guvernamental este într-adevăr foarte important.

În final reporterul BBC remarcă că “există o oportunitate indiscutabilă pentru producătorii britanici de a vinde în Asia”.

Autor: Leontin Dinulescu

“Exportul de produse alimentare românești” – Fata Morgana sau altceva? – Partea 1


Comentariile sunt închise