Sustenabilitatea – simplă și totuși extrem de complexă (partea 3)
Strategii de stabilire a prețurilor, care diferă de modelul tradițional “produ și vinde” există. Sunt folosite deja strategii ca cele de “abonamente”, modele ca “plătește pe parcurs” (pay as you go), consum colaborativ, acorduri de împărțire a veniturilor sau contracte bazate pe performanță.
Bertini a ales un exemplu din industria panourilor solare. Costurile pentru instalare a panourilor solare în locuințele individuale sunt prohibitive pentru mulți. Iar, după investiția inițială, pot fi necesari câțiva ani buni până când proprietarii vor începe să se bucure de economiile la facturile de energie.
Furnizorii de panouri au trecut la re-examinarea celor trei întrebări expuse de Bertini și echipa, și au identificat noi oportunități care au ajutat la o creștere exponențială a pieței de panouri solare.
-
Pentru ce plătesc consumatorii? În esență, consumatorii vor energie curată și ieftină mai degrabă decât panourile solare necesare pentru a o produce. Tesla Energy în SUA a oferit consumatorilor un Acord de Achiziție de Energie prin care panourile erau montate pe acoperișurile clienților iar apoi le-au vândut energia produsă. Energia generată de panourile solare s-a reflectat în discount-uri la prețurile furnizorilor de energie, mutând accentul de la vânzarea de panouri solare care cereau o sumă mare de plată în avans la furnizarea pur și simplu de energie curate și mult mai ieftină.
-
Cine plătește? Proprietarul casei folosind subvențiile și scutirile de taxe de la Guvernul federal. Leasing-ul a oferit o alternativă consumatorilor reducând costurile și mai mult.
-
Când și cum tranzacționăm? Oferind acest Acord de Achiziție de Energie în paralel cu modelul tradițional de finanțare, a fost creat un flux de venituri stabil pentru furnizor. Consumatorii se pot bucura de accesul imediat la energie curată, din prima zi, plătind lunar la prețuri sub cele ale pieței și fără plata vreunui avans.
În concluzie, putem spune că pilonul economic este cel în care companiile se simt cel mai bine. Pentru a fi sustenabilă o companie trebuie sa fie profitabilă. Ceea ce este destul de clar. În noile condiții profitul nu trebuie sa afecteze însă ceilalți doi piloni ai sustenabilității.
Principala întrebare pentru investitori și executivii companiilor este dacă sustenabilitatea este sau nu un avantaj pentru o companie. Unii specialiști susțin că implementată corect poate sa fie. Strategiile de sustenabilitate au fost împrumutate, în fapt, din diverse alte afaceri de succes cum ar fi Kaizen (Japonia), implicarea în comunitate, BHAG ( Big Hairy Audacious Goal) și multe altele.
Studii recente atrag chiar atenția că: “nu este posibilă aplicarea nici unei analize cost-beneficii tradiționale pentru implementarea sustenabilității”. Și chiar se explică: “costul final al atingerii diferitelor căi pentru decarbonizare și gestionare a resurselor depind de decizii care se iau azi pentru a schimba comportamentul și a genera inovare pentru viitor”.
Pentru companiile care nu au, la ora aceasta, o viziune clară în legătură cu sustenabilitatea încă nu există consecințe. Dar, din 2025 pentru companiile din UE și ceva mai târziu pentru cele din SUA, există și vor exista reglementări unele chiar foarte dificile.
Pentru a înțelege amploarea fenomenului este, cred, suficient să spunem că în 2022, conform unui studiu US SIF, 349 manageri și 1359 de instituții de investiții utilizau deja criteriile ESG pentru luarea deciziilor de investiții.
Autor: Leontin Dinulescu
Sustenabilitatea – simplă și totuși extrem de complexă (partea 1)
Sustenabilitatea – simplă și totuși extrem de complexă (partea 2)
Comentariile sunt închise