Răzmerița anti-carne
Tendința de înlocuire a proteinelor animale cu proteine vegetale prinde tot mai mult contur pe plan mondial, în special în țările dezvoltate. Din motive ținând de asigurarea sănătății, dar și de protecția mediului înconjurător, preferințele consumatorilor se îndreaptă într-o măsură crescândă spre preparate din legume. În atare condiții, marile companii sunt interesate să răspundă cât mai prompt cererii – practic explozive – de astfel de produse, prin modificări importante în paleta sortimentală oferită. Totodată, apar noi firme care, prin capacitatea de inovare în domeniu, catalizează concurența pe piețele respective.
Principala piață pe care se manifestă aceste tendințe, într-un ritm nebănuit de rapid, este cea a SUA. De aceea, companiile americane (unele dintre ele cu rețele extinse la scară internațională) sunt lideri ai acestui proces pe cale să devină global. Astfel, o pondere crescândă în oferta arhi-cunoscutei companii transnaționale McDonald′s este ocupată de salate diverse și preparate pe bază de legume (proaspete sau înnăbușite). La rândul său, Burger King se află într-un amplu proces de revizuire a rețetelor, un accent tot mai mare fiind pus pe oferirea unor alternative vegetale la vestita sa chiftea.
Cele două companii sus-menționate își propun să contracareze cu succes ofensiva principalului lor concurent, firma Impossible Foods. Aceasta din urmă, specializată în meniuri vegane, se plânge că nu poate face față comenzilor în puternică creștere din partea celor circa 7000 de restaurante pe care le aprovizionează în mod constant.
Drept mărturie a acestor tendințe de pe piața SUA stă experiența companiei Beyond Meat, de asemenea axată pe regimuri vegane, care încă din prima zi a prezenței sale pe bursa de la New York (2 mai 2019) a înregistrat o creștere de peste 160% a cursului acțiunilor sale.
De partea cealaltă a Atlanticului, în Europa, se observă tendințe similare de substituire a proteinelor conținute de carnea de porc, de vacă și de pasăre cu cele de origine vegetală. Chiar dacă nu tot atât de spectaculoși ca și cei făcuți de cele americane, pașii efectuați de companiile europene în această direcție sunt remarcabili. Noi și noi firme – îndeobște de dimensiuni mici și medii comparativ cu giganții americani – se aliniază acestor tendințe.
Probabil că cel mai recent exemplu în sensul celor de mai sus este oferit de IKEA, marele retailer suedez de mobilă (!). Acesta a anunțat la începutul lunii mai a.c. că este pe cale să elaboreze o rețetă de preparare a tradiționalelor chifteluțe suedeze (köttbullar, altminteri din carne de porc) exclusiv pe bază de proteine vegetale, însă având aceeași formă, culoare, gust și miros ca și cele originare. Preparatele ar urma a fi puse în vânzare în restaurantele proprii din magazinele IKEA începând cu luna februarie 2020.
Așadar, o adevărată răzmeriță anti-carne este în curs de desfășurare. Rămâne să vedem care vor fi rezultatele: vom deveni, oare, mai sănătoși, dar mai pofticioși? Sau vom rămâne niște mâncăcioși?
Surse: CNN Business, 3 mai 2019; Business Insider , 6 mai 2019;
Alte articole de Adrian Constantinescu:
Dineu de gală oferit cuplului regal suedez
Ritualul tradiționalului șnaps
Comentariile sunt închise